5 vinkkiä B2B-verkkokauppaan – näin kasvatat myyntiä ja vähennät manuaalista työtä

Liiketoiminnan digitalisointi on nykypäivänä välttämättömyys, ja sähköinen kaupankäynti on alkanut herättää mielenkiintoa myös B2B-sektorilla. Jos et itse ole vielä pohtinut verkkokauppaa, kilpailijasi todennäköisesti ovat.
Hyvin toteutettu B2B-verkkokauppa tarjoaa huomattavia etuja sekä myyjälle että ostajalle. Verkkokauppa on enemmän kuin pelkkä myyntikanava – se on strateginen työkalu, joka tehostaa koko organisaation toimintaa.
Lue vinkkimme, joiden avulla voit tehostaa B2B-yrityksesi toimintaa verkkokaupan avulla.
1. Verkkokauppa helpottaa myyjän työtä ja kannustaa eri osastot yhteistyöhön
Verkkokauppa ei kilpaile myyjän kanssa, vaan toimii myyjän apuna vähentäen manuaalista työtä. Myyjä saa keskittyä isompiin asiakkuuksiin verkkokaupan hoitaessa rutiininomaiset tilaukset. Kun mahdolliset hinnastot sekä tuote- ja saatavuustiedot löytyvät verkkokaupasta, myyjät voivat keskittyä uusasiakashankintaan ja asiakassuhteiden syventämiseen.
Toimiva B2B-verkkokauppa edellyttää saumatonta yhteistyötä yrityksen eri osastojen välillä. Kauppa ei voi toimia, jos myynti ja markkinointi eivät keskustele keskenään. Tämä ”pakottaa” organisaation eri toiminnot – myynnin, markkinoinnin, asiakaspalvelun ja logistiikan – työskentelemään yhteisen tavoitteen eteen.
2. Ajasta ja paikasta riippumaton ostaminen tukee onnistunutta asiakaskokemusta
Verkkokauppa on auki 24/7, myös silloin, kun myyjäsi nukkuvat. Tämä mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman ostamisen, mikä on nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä merkittävä kilpailuetu ja mahdollistaa paremman asiakaskokemuksen.
Myös B2B-asiakkaat arvostavat mahdollisuutta tehdä tilauksia ja tutkia tuotetietoja heille sopivana ajankohtana. Monet ostajat tekevät selvitystyötä ja vertailua verkossa, jolloin kattavien tuotetietojen, sisältöjen ja mahdollisten saatavuustietojen merkitys korostuu.
Globaalissa liiketoiminnassa aikavyöhykkeet eivät rajoita kaupankäyntiä, kun asiakkaat voivat asioida verkkokaupassa milloin tahansa. Tämä mahdollistaa liiketoiminnan laajentamisen uusille markkina-alueille ilman merkittäviä lisäresursseja.
3. Lisääntynyt asiakasdata tarjoaa uusia mahdollisuuksia
B2B-verkkokauppa tarjoaa arvokasta dataa, jota ei perinteisessä henkilökohtaisessa myyntityössä saada selville. Verkkokaupan analytiikan kautta myyjät saavat tietoa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä ja kiinnostuksen kohteista, mikä auttaa kohdentamaan myyntitoimenpiteitä entistä paremmin.
Verkkokaupan data mahdollistaa muun muassa personoidumman asiakaskokemuksen luomisen, tarkemman kysynnän ennustamisen ja kohdennetumman markkinoinnin ja myynnin. Lisäksi voit havaita trendejä ajoissa ja kehittää tarjontaasi vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.
4. Huolella mietitty sisältö parantaa hakukonenäkyvyyttä
Verkkokauppa parantaa merkittävästi yrityksen näkyvyyttä hakukoneissa – erityisesti silloin, kun jokaiselle tuotteelle ja tuotekategorialle on luotu oma, selkeästi rakennettu sivunsa. Nämä sivut toimivat verkkokaupassa navigoivan kävijän tuotekatalogina, mutta myös laskeutumissivuina, joille uudet potentiaaliset asiakkaat voivat päätyä suoraan hakukoneiden kautta etsiessään ratkaisuja tai tiettyjä tuotteita.
Kun tuotesivuilla on laadukasta, informatiivista ja asiakkaan tarpeisiin vastaavaa sisältöä, hakukoneet pystyvät tunnistamaan sivuston aiheen ja tarjoamaan sitä relevanttina hakutuloksena. Samalla verkkokauppa tarjoaa kävijälle selkeän kuvan yrityksen tuotevalikoimasta sekä asiantuntemuksesta kyseisellä toimialalla.
Hyvin kirjoitetut tuotekuvaukset, tekniset tiedot ja oppaat eivät siis pelkästään auta asiakasta ostopäätöksessä – ne myös parantavat löydettävyyttä hakukoneissa ilman maksettua mainontaa.
5. Oikea laajuus ja toteutustapa projektin onnistumisen avaintekijöinä
B2B-verkkokaupan perustamista pidetään usein monimutkaisena IT-projektina, mutta todellisuudessa kyse on liiketoimintaprojektista. Nykyaikaiset verkkokaupparatkaisut voidaan räätälöidä yrityksesi tarpeisiin ilman mittavia ohjelmistokehitysprojekteja.
Verkkokauppatoteutuksia on erilaisia ja eri tarpeisiin – kevyimmillään toteutus voi olla myyjälle toimitettava tarjouspyyntölista ja laajimmillaan kuluttajaverkkokauppaa muistuttava myyntikanava.
Kokonaisuuden suunnittelussa avainasemassa on kumppani, jolla on kokemusta B2B-verkkokaupoista ja joka ymmärtää toimialasi erityispiirteet. Kokenut verkkokauppa-asiantuntija auttaa löytämään yrityksellenne parhaan ratkaisun ja toteutustavan sekä huomioi verkkokaupan ja markkinoinnin synergiat.