Ansaittu medianäkyvyys lisää yrityksen uskottavuutta
Ansaittu näkyvyys tarkoittaa sellaista näkyvyyttä ja huomiota mediassa, jota yritys ei ole ostanut rahalla. Tämän takia se on ansaittua: jossain on kolmas osapuoli, jonka mielestä edustamasi yritys on tehnyt jotain, mikä ansaitsee huomiota.
Ansaittua medianäkyvyyttä, kuten brändistä, palvelusta tai yrityksen toiminnasta kertovaa lehtiartikkelia, kutsutaan usein ”ilmaiseksi mainokseksi”. Tämä on harhaanjohtavaa. Mainontaan liittyy aina kaupankäynti eli näkyvyyden ostaminen rahalla tai palveluilla.
Ansaittua näkyvyyttä on tavallisesti vaikeampaa saada kuin maksettua. Ponnistelu ansaitun näkyvyyden eteen kuitenkin kannattaa, sillä usein se vaikuttaa tehokkaammin ja pidempikestoisesti kuin ostettu markkinointi.
Tässä Jengan viisi vinkkiä ansaitun näkyvyyden ansaitsemiseen:
- Vaali kontaktejasi, verkostoidu. Jos sinulla tai yritykselläsi on kontakteja mediassa, erityisesti journalisteissa ja bloggareissa, ylläpidä ja vaali niitä.
- Älä lahjo. Journalisteja ei kuitenkaan kannata yrittää lahjoa. Lahjontayritys, vaikka kuinka harmitonkin, on usein varmin keino jäädä ilman ansaittua näkyvyyttä. Suurin osa ammattitoimittajista kokee lahjomisen ammattietiikkaansa loukkaavana.
- Tee tekoja, jotka ovat aidosti kiinnostavia. Jos yritykselläsi on mahdollisuus toteuttaa esimerkiksi vastuullisuuskampanja, joka todella näkyy, kuuluu ja tuntuu, sellainen saattaa ylittää uutiskynnyksen myös riippumattomassa mediassa. Muista kuitenkin, että pelkkä viherpesu viherpesun takia on yhtä huono lähtökohta tulokselliselle pr-työlle kuin huomio huomion itsensä vuoksi. Huolehdi siitä, että teot ovat konkreettisia ja niiden takana on aina aito idea ja oivallus – siis muutakin kuin vain kauniita sanoja.
- Hakukoneoptimointi kuntoon. Toimittajat tekevät paljon sellaista pohjatyötä, joka koostuu yritysten sivustojen ja somekanavien tutkimisesta sekä Wikipedia- ja media-artikkelien lukemisesta. Journalistit edustavat ansaittua mediaa. Siksi edustamallesi yritykselle ei ole ainakaan haittaa siitä, jos toimittajat löytävät yrityksesi sivut helposti, joko tarkoituksella tai sattumalta. Jos edustamasi yrityksen sivuilla on kiinnostavaa, oivaltavaa ja yleispätevää asiaa esimerkiksi tietystä toimialasta tai brändistä, on aina mahdollista, että sivustoasi käytetään lähteenä tai sen sisältöä lainataan riippumattoman journalismin artikkeleissa, podcasteissa, blogeissa tai radio- ja tv-lähetyksissä. Tällainen on ansaittua näkyvyyttä parhaimmillaan.
- Käänny asiantuntijan puoleen. Me täällä Jengassa voimme auttaa sinua monissa ansaittuun mediaan liittyvissä asioissa. Pystymme muun muassa 1) kartoittamaan ja arvioimaan, onko edustamallasi yrityksellä käynnissä hankkeita, jotka olisivat viestimisen arvoisia, 2) suunnittelemaan ja suorittamaan sekä tiedottamisen että medioiden ja yksittäisten toimittajien lähestymisen, 3) suunnittelemaan ja toteuttamaan lehdistötilaisuuden sekä sparraamaan haastateltavat.
Tutustu myös näihin:
Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!
Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.