Googlen kampanjatyypit tavoittavat oikeat silmäparit tehokkaasti

Google Ads ei ainoastaan tarkoita hakutuloksissa näkyviä tekstimainoksia, vaan se pitää sisällään monipuolisesti erilaisia kampanjatyyppejä. Yritykselle parhaan kampanjatyypin valinnassa kannattaa huomioida omat markkinointitavoitteet, brändistrategia ja käytettävissä olevat resurssit. Tässä artikkelissa opastamme muutaman suositun Google-kampanjatyypin saloihin.

Hakusanakampanjat

Search-kampanjat eli hakusanakampanjat näyttävät mainoksia Googlen hakutulossivuilla, kun käyttäjät tekevät kampanjoiden avainsanoja sisältäviä hakuja. Mainokset näkyvät tekstimuodossa hakutulosten kärjessä silloin, kun asetetut avainsanat ja käyttäjän hakulauseke vastaavat toisiaan. Hakusanakohdennuksen ansioista hakusanamainokset toimivat todella tehokkaasti toimialasta riippumatta.

Hakusanojen hyödyntämisellä mainonnassa on myös kääntöpuoli, jos hakusanat ovat väärin valittuja tai harhaan johtavia. Kuten hakukoneoptimoinnissa, hakusanamainonnassakin tulisi pyrkiä määrittämään avainsanat mahdollisimman tarkasti vastaamaan mainostettavaa tuotetta tai palvelua. Liian lepsusti poimitut avainsanat syövät mediabudjetin nopeasti, eivätkä tuota oikeanlaista liikennettä sivuille.

Display-kampanjat

Display-kampanjat näyttävät mainoksiasi kuvallisessa bannerimuodossa Googlen display-verkostoon kuuluvilla sivuilla, kuten blogeissa, uutissivustoilla ja mobiilisovelluksissa. Suurimmalla osalla Suomenkin suurista keskustelufoorumeista ja mediasivustoista voit törmätä Googlen display-mainoksiin. 

Mainoksia voi kohdentaa kiinnostuksen kohteiden tai verkkosivustojen aihealueiden mukaan, mikä auttaa tavoittamaan oikeat silmäparit tehokkaasti. Display-kampanjat ovat erinomainen tapa saada paljon näkyvyyttä ja tunnettuutta edullisesti, mutta ne eivät ole yhtä tehokas tapa tuottaa konversiota kuin hakusanamainonta.

Video-kampanjat 

Video-kampanjat ovat suunnattu mainostajille, jotka haluavat näyttää mainoksiaan YouTube-videoidenyhteydessä ja Googlen videokumppaneiden verkkosivustoilla. Ne mahdollistavat erilaisia videomuotoisia mainoksia, kuten ohitettavia ja ei-ohitettavia Instream-videoita. 

Videoita voi käyttää omalta YouTube-tililtä ja kuten muidenkin Google Ads -kampanjoiden kanssa, videomainosten tuloksia voi seurata ja mainosten kohdistusta voi muokata tarpeen mukaan. Videokampanja on oiva valinta yrityksille, joiden brändi ja toiminta kaipaavat visuaalista näkyvyyttä. 

Performance Max 

Performance Max -kampanjat yhdistävät useita kampanjatyyppejä, kuten search-, display- ja video-kampanjat. Yhdellä kampanjalla voidaan näkyä kaikissa Googlen kanavissa, mikä automatisoi mainosten näkyvyyden ja vähentää mainostajan työmäärää. Performance Max voi olla hyödyllinen yrityksille, joilla ei ole resursseja digitaalisen mainonnan pyörittämiseen. 

Tämän kampanjatyypin heikkous on kuitenkin se, että mainostajalla on vähemmän vaikutusvaltaa kohderyhmän ja mainonnan kanavien suhteen. Toistaiseksi Performance Maxin analytiikka on rajallista, mutta Google on luvannut parantaa raportointimahdollisuuksia tulevaisuudessa.

Shopping-kampanjat

Shopping-kampanja on verkkokauppiaan paras kaveri. Shopping-kampanjat mahdollistavat mainostamisen tuotekohtaisesti myös verkkokaupoille, joissa tuotteita on tuhansia. Kampanja luo automaattisesti mainoksia tuotetietojen perusteella, jotka sisältävät tuotekuvia, hinnan ja tuotteen kuvauksen. Shopping-kampanjat ovat parhaimmillaan, kun mainostettava tuotekatalogi on laaja. 

Shopping-kampanjoista on myös olemassa älykäs versio, eli Smart Shopping– kampanja. Se on helppokäyttöisempi kuin perinteinen Shopping-kampanja, sillä Google on optimoinut sen automatisointia koneoppimisen avulla. Eli odotettavissa on parempia tuloksia, pienemmällä työllä!

Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!

Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.

Tilaa Jengan uutiskirje
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.