Ilon ja värien tuoja

Senior copywriter Harde Kovasiipi uskoo, että myös b2b-markkinoinnissa on tilaa väreille ja rohkeudelle.

Harde Kovasiipi

”Copywriterin on hyvä olla aina vähän vastarannankiiski.”

Harde Kovasiipi havahtui ajatukseen, kun oli työharjoittelussa turkulaisessa mainostoimistossa opiskeluaikoinaan.

Lausahdus suhahti vanhemman copywriterin suusta, ja sen kuullessaan kisälli ajatteli, että ehkä hän sittenkin on hakeutumassa oikealle alalle.

”Uskon yhä tuohon perusajatukseen. Kirjoittaminen on ajattelemista, ja ajattelevan ihmisen kuuluu kyseenalaistaa, eli hieman ’vastarannankiiskeillä’”, Harde toteaa.

Turun Taideakatemian mainonnan suunnittelun opintojen jälkeen Harde on ottanut tuntumaa Tampereen mainostoimistokenttään yli parin vuosikymmenen ajan, viimeiset kaksi vuotta Jengan senior copywriterinä. Mies on viihtynyt hyvin.

”Jengassa hoidetaan tiettyjä asioita paremmin kuin missään, missä olen ollut töissä aiemmin. Täällä esimerkiksi pyritään siihen, että työt jaetaan järkevästi.”

Jenga on painottunut b2b-markkinointiin, vaikka täällä tehdään toki kuluttajapuoltakin. Harden mukaan perinteisesti b2b-maailmassa markkinointiviestien muotoilussa on oltu varovaisia, koska on ajateltu, että siellä ne vain ne jähmeät yritykset viestivät toisilleen. Ja silloin pitää olla äärimmäisen korrekti.

”Tosiasiassa ihan ihmiset sielläkin viestivät, ja niillä ihmisillä on huumorintajua ja tunteita. Siksi pyrin suunnittelutyössäni tuomaan ideoihin iloa ja väriä, elämän tuntua.”

Harde on kieli- ja tekstilähtöinen suunnittelija, joka rakastaa sanaleikkejä ja puujalkavitsejä.

”Kun tulee uusi projekti, lähestyn sitä jo vaistomaisestikin yleensä kielen kautta. Toki itsestään selvää on, että kielen täytyy myös kantaa oikeita, tarkkaan seulottuja sisältöjä.” 

Kielen taiturimaisen pyörittelyn lisäksi Harden vahvuudet piilevät isojen kokonaisuuksien hahmottamisessa sekä rakenteiden ja esitystapojen löytämisessä konsepteihin. 

Kysyttäessä Harde määrittelee oman viestinviejän maksiiminsa näin:

”Viestinnässä vaivan määrä on vakio. Jos jo lähettäjän päässä nähdään se vaiva, että viesti pureskellaan parhaaseen mahdolliseen muotoon, poistuu viestin ymmärtämisen vaiva vastaanottajan päästä. Simppeliä, vai mitä?”

Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!

Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.

Tilaa Jengan uutiskirje
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.