Jenga työpaikkana – Mistä digimarkkinoinnin suunnittelijan työviikko koostuu?

Tervetuloa kurkistamaan kulissien taakse, mitä kaikkea jännittävää digimarkkinoinnin suunnittelijan työssä oikeasti tapahtuu. 

Viikko käyntiin työpalaverilla

Digimarkkinoinnin suunnittelijan työviikko polkaistaan käyntiin muiden jengalaisten tapaan maanantaiaamun työpalaverilla, jossa käydään läpi viikon keskeisiä projekteja projektipäälliköiden johdolla. Tätä ennen projektipäälliköt ovat päivittäneet kunkin työlistalle viikon työt. Tässä yhteydessä katsotaan myös, miten projektit jakautuvat eri suunnittelijoiden välillä ja tarvittaessa tehdään muutoksia, jos toisilla on liikaa töitä ja toisilla hiljaisempaa. 

Useimmiten suurin osa viikon asiakaspalavereista ja deadlineista on tiedossa jo maanantaina, eikä suuria yllätyksiä ja muutoksia aikatauluihin yleensä tule kesken viikkoa. Työpäivien päätteeksi työtunnit merkitään Netvisoriin, jotta pysytään kärryillä, paljonko eri projekteihin on käytetty aikaa. 

Googlea, somea ja workshoppia

Työviikko etenee suunnittelutöiden, asiakaspalavereiden, sisäisten palavereiden ja kampanjoiden toteutusten merkeissä. Osa töistä odottaa asiakkaan kommenttia, jotta päästään taas jatkamaan tai julkaisemaan. 

Tähän digimarkkinoinnin suunnittelijan työviikkoon kuuluu sosiaalisen median kampanjoiden suunnittelua ja toteutusta, Google Ads -tekstimainosten kirjoittamista sekä yksi asiakkaan uutiskirje. 

Digimarkkinoinnin töiden ohessa on tärkeää vahtia ja hoitaa Jengan rahapuuta. 

Koska nyt on kuukauden ensimmäinen viikko, kuuluu viikkoon myös edellisen kuun raportointia: asiakkaille raportoidaan mm. Google Ads -kampanjoiden tuloksia sekä verkkosivujen toimivuutta analytiikan valossa. Yhden asiakkaan kanssa käydään raportteja läpi myös palaverissa ja samalla pohditaan uusia ideoita datan pohjalta. 

Vauhtia ja vaaran tuntua viikkoon lisää kolmetuntinen verkkosivutyöpaja, josta käynnistyy uuden asiakkaan verkkosivuprojekti. Tämänkaltaisia työpajoja ei ole viikoittain, mutta aina välillä uusien laajempien projektien kohdalla on hyvä kokoontua asiakkaan ja Jengan tiimin kanssa yhteen. Tällä kertaa tapasimme asiakkaan ihan kasvotusten toimistolla. Kiva nähdä ihmisiä livenä!

Verkkosivutyöpajan jälkeen alkaa uusien verkkosivujen suunnittelutyö, jossa digimarkkinoinnin suunnittelija pohtii mm. verkkosivun rakennetta, ostopolkua sekä hakukoneoptimoinnin näkökulmia. Verkkosivuprojekteissa ja muissa asiakastöissä pääsee tutustumaan mitä erilaisempiin toimialoihin, ja teemat vaihtelevat aina venttiileistä teatteriin ja kirjakaupoista nostureihin.

Joustavasti etänä ja toimistolla

Digimarkkinoinnin töitä on helppo tehdä paikasta riippumatta. Workshop on tällä viikolla paikan päällä toimistolla, joten tästä syystä toimistolla tulee vietettyä hieman normaalia enemmän aikaa. Näiden päivien paras puoli on yhteiset lounaat työkavereiden kanssa, jolloin pääsee vaihtamaan kuulumisia paremmin kuin Teamsin välityksellä.

Useimmat jengalaiset työskentelevät joustavasti joko toimistolla Puistotornissa tai etänä. Villinä huhuna on myös kerrottu, että osa saattaa joskus tehdä töitä myös autossa lasten harrastusten aikaan.

Yleensä alkuviikosta toimistolla tapaa useita kollegoita, kun taas loppuviikosta moni vetäytyy etähommiin. Jotkut kotitoimistonsa huippuunsa virittäneet suunnittelijat tekevät mielellään lähes aina etätöitä ja saapuvat toimistolle kerran kuussa järjestettävänä toimistopäivänä.

Perjantai on tavallisesti rauhallisempi päivä asiakaspalaverien puolesta ja useimmat deadlinetyötkin on yleensä jo viikon osalta hoidettu.  Perjantai onkin loistava päivä hoitaa ei-kiireellisiä töitä sekä Jengan omia sisäisiä hommia ja valmistautua seuraavaan työviikkoon. Kun kello lyö 15, aikaisin työpäivänsä aloittanut digimarkkinoinnin suunnittelija siirtyy offline-tilaan ja viikonlopun viettoon latailemaan akkuja vauhdikkaan työviikon jälkeen.