Jengamainen ratkaisu: Kohinoor-sovellus

Kun haluat luoda brändiisi sopivan mobiilisovelluksen

Mikä?

Kultakeskus on kotimainen jalometalliyritys, joka tunnetaan mm. Kohinoor-timanttisormuksista ja -koruista. Tuotteet syntyvät Kultakeskuksen omien suunnittelijoiden Assi Aarnimaan ja Sami Laatikaisen työn tuloksina Hämeenlinnassa.

Kultakeskus juhlii tänä vuonna 100-vuotistaivaltaan. Sen kunniaksi yritys halusi lähestyä ja palvella kuluttajia uudella tavalla.

Miten?

Ehdotimme Kultakeskukselle omaa mobiilisovellusta. Ja pian ryhdyttiinkin tuumasta toimeen! Suunnittelimme ja toteutimme Kultakeskukselle Kohinoor-appin, jonka avulla voi tutusta Kohinoor-timanttisormusvalikoimaan ja sovittaa haluamaansa sormusta virtuaalisesti. Sovituskuvan voi tallentaa, lähettää eteenpäin tai jakaa somessa tagilla #kohinoortimanttikorut tai #kohinoorapp.

Sovelluksen tavoitteena on helpottaa unelmien sormuksen löytämistä ja tuoda valikoima kotisohvalle asti. Laadukkaat kuvat ja tarkat tuotetiedot auttavat sopivan sormuksen löytämistä myös kultasepän liikkeessä – sovelluksen kanssa kätevästi marssia liikkeeseen ja sovittaa virtuaalisormusta livenä.

Sovelluksesta löytyvät myös kaikki Kohinoor-jälleenmyyjät, joihin on tarkoitus kytkeä gdpr-toiminto sovellusta päivitettäessä.

Miksi?

Kohinoor-appin luonut digi-gurumme Jipe tiivistää sovelluksen hyödyt viiteen timanttiseen (hehe) pointtiin:

1) Ollaan siellä missä morsiametkin

Jipe

Päivät täyttyvät lukemattomista mobiilihetkistä. Älypuhelin on aina saatavilla, ja sillä haetaan tietoa lukemattomia kertoja päivittäin. Vink vink!

Mobiilisovellus tarjoaa siis erinomaisen paikan olla hyvin lähellä kuluttajaa. Esimerkiksi häitä suunnittelevat pariskunnat (lue: morsiamet) etsivät tietoa ja inspiraatiota juuri mobiilissa.

2) Kevyt toteuttaa

Jipe

Palveluiden digitalisoitumisen alkutaipaleella mobiilisovelluksen kehittäminen tarkoitti usein mittavia investointeja. Nyt ajat ovat toisin, ja Jengassakin suunnittelemme kevyitä työkalumaisia mobiilisovelluksia.

Sovelluksia voidaan nettisivujen tapaan testata kehityksen aikana asiakkaan omassa puhelimessa. Näin käyttäjäkokemus ja käyttötarkoitus saadaan viilattua kuntoon.

3) Aito lisäarvo – sovita sormusta vaikka Tornionjoella

Jipe

Markkinoilla pärjäävät ne mobiilisovellukset, jotka antavat kuluttajille oikeasti aitoa lisäarvoa. Eli kun sovelluksesi onnistuu täyttämään tietyn tarpeen ja sitoutumaan osaksi brändilupausta, on käsissäsi todennäköisesti killerikamaa.

Kohinoor-appin sovitusfunktio on yksinkertaisuudessaan hyvin toimiva ja brändiin istuva. Lisäksi sovellus kirjaimellisesti lähentää brändiä ja asiakasta – sen avulla kaikilla on mahdollisuus sovittaa sormusta – sijaitsitpa Tornionjoella tai Tampereella. Etäisyys ei ole este.

4) Ylivertainen käyttökokemus

Jipe

Mobiilisovellusten ehkä kiistattomin etu on niiden tarjoama ylivertainen käyttökokemus. Sen suunnittelussa onnistuminen vaatii rohkeutta purkaa palvelun käyttöön liittyvä vanha prosessi ja koota se uudelleen digitaalisten palvelutilanteiden ehdoilla.

Palvelutilanne pystytään muotoilemaan mobiilissa hyvin suoraviivaiseksi ja hyödyntämään puhelimen omia ominaisuuksia, kuten Kohinoor-appissa puhelimen kameraa.

6) Sovelluksen data hyötykäyttöön

Jipe

Sovelluskaupat antavat suhteellisen kattavat tiedot siitä, missä päin maailmaa sovelluksia on ladattu Myös päiväkohtainen tilasto sovelluksen käytöstä kannattaa hyödyntää. Lisäksi näet, mitä kautta sovelluksen sivulle on tultu.

Esimerkiksi Kohinoor-sovellukseen on päädytty nettisivujen, sovelluskaupan haun ja Facebookin kautta. Myös QR-koodilukija ja WhatsApp ovat siirtäneet kuluttajia sovellukseen. Tämä tieto tietysti auttaa mainospanostusten kohdistamisessa.

Kannattiko?

No kyä! Kohinoor-sovellusta on asennettu lähes 2000 kertaa viime lokakuusta lähtien. Kevään 2018 markkinointitoimenpiteitä käynnistyttyä uskomme sovelluksen herättävän vieläkin enemmän kiinnostusta.

Myös jälleenmyyjät ja kuluttajat ovat kiitelleet uudesta ja kätevästä tavasta sovittaa sormuksia.

– Tammikuun häämessuilla appi on ollut luonnollisesti esillä ja mielestäni positiivinen asia oli se, että moni kohderyhmän edustaja (tuleva morsian) oli appin jo löytänyt! Myös jälleenmyyjiltä on tullut positiivista palautetta. Kohinoor-appi on koettu nykyaikaisena tapana lähestyä kuluttajia, kertoo Riikka Eerola Kultakeskuksen markkinoinnista.