Kuinka saat LinkedInistä enemmän irti B2B-markkinoinnissa?

LinkedIn tarjoaa eri alojen ammattilaisille alustan verkostoitumiseen, ammatilliseen näkymiseen sekä vuorovaikuttamiseen. LinkedInissä on tällä hetkellä yli miljoona suomalaista käyttäjää, ja määrä vain kasvaa.

Nykyään LinkedIn on kovassa käytössä markkinointikanavana eritoten B2B-yritysten keskuudessa.

Muutamia ominaisuuksia hyödyntämällä voit varmistaa, että saat kanavasta hyödyn irti yrityksellesi. Tarkastelemme alla näistä tärkeimpiä.

Muokkaa yritysprofiili kuntoon

LinkedIn-näkyvyyden perustana toimii yrityksesi LinkedIn-sivu. Sivun luominen yritykselle ei vielä varmista sitä, että sivusi nousisi jokaisessa haussa esiin tai saisi paljon vierailijoita. LinkedIn-sivun täytyy myös sisältää runsaasti tietoa ja kohderyhmillesi tärkeitä hakusanoja.

Asianmukaisesti täytetty LinkedIn-yritysprofiili parantaa yrityksen hakukoneystävällisyyttä. Optimoitu LinkedIn-profiili nousee myös Google haussa näytille, kun haun tekee yrityksen nimellä.

Löydettävyyden lisäksi tärkeä elementti on tunnistettavuus, kuten yrityksesi logo ja brändin mukainen banneri. Kaikki mitä postaat yrityksesi LinkedIn-fiidiin, kantaa samaa logoa, joten yrityksen profiilin tulisi olla visuaalisesti eheä ja huoliteltu.

Suunnittele sisältö tukemaan tavoitteitasi

LinkedInissä menestyksekäs sisällöntuotanto vaatii pohjalle sisältösuunnitelman. Ennen kuin avaat sisältöhanat, on hyvä miettiä vastaus muutamaan kysymykseen: kenen haluat näkevän sisältösi? Mitä haluat sanoa sisällölläsi? Mitkä ovat tavoitteesi kohderyhmän suhteen? Millainen sisältö olisi hyödyllistä kohderyhmillesi? Kuinka usein haluat julkaista?

Kun tavoitteesi ovat selkeät, voit antaa luovuuden kukkia – toki niin, että se tukee omia liiketoiminnallisia tavoitteitasi ja noudattaa yrityksesi brändiohjeita.

Mainosta kohdennetusti

Yritysprofiilien orgaaninen (ei maksettu) näkyvyys on LinkedInissä heikko, joten avuksi täytyy lähes aina ottaa maksettu mainonta. Yksi LinkedInin parhaita puolia on monipuoliset kohdennusvaihtoehdot, joilla taatusti osut maaliin. Voit nimittäin kohdentaa mainoksia tittelin, taitojen tai jopa yrityksen nimen tarkkuudella.

Hieman edistyneempää kohdennusta varten LinkedInissä on myös mahdollista luoda Matched Audience -kohderyhmiä, joissa yhdistyy yrityksesi data, sekä LinkedInin oma data. Matched Audience -yleisöt mahdollistavat yhteystieto-, käyttäjä-, retargeting- tai look-a-like -pohjaisen kohdennuksen. Pystyt esimerkiksi kohdentamaan markkinointia henkilöille, jotka ovat aikaisemmin käyneet verkkosivullasi.

Henkilöstöstä buustia yritykselle

Muiden sosiaalisten medioiden tavoin LinkedIn perustettiin käyttäjien vuorovaikutusta varten, ei niinkään yritysten mainosseinäksi.

Aktiivisesti LinkedInissä vuorovaikuttavat henkilöt tuovat myös omaa yritystään tai työnantajaansa esille. Oman henkilöstön rohkaiseminen aktivoitumaan LinkedInissä on hyvä idea, jos haluat saada näkyvyyttä. Voitte esimerkiksi julkaista omaan alaan liittyviä sisältöjä tai uutisia ja osallistua keskusteluun. Inspiroikaa ja innostakaa toisianne ja verkostojanne keskustelemaan. Yrityksen sisäiset henkilöbrändit tuovat hyvää näkyvyyttä yritykselle. On helpompi uskoa mitä yrityksestä sanotaan silloin, kun yritys ei kerro näitä asioita itse.

Vinkki: Kun julkaiset yrityksesi LinkedIn-sivulla postauksen, klikkaa postauksen oikeasta yläkulmasta painiketta -”notify employees”, jolloin he saavat ilmoituksen postauksesta ja pääsevät jakamaan sitä eteenpäin tai kommentoimaan siihen.

Kysyttävää LinkedIniin liittyen? Me vastaamme.

Lähetä tästä yhteydenottopyyntö.
Tietosuojaseloste(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.