Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi?
Hakukoneoptimointi-termiä käytetään paljon, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa ja miksi sitä tehdään?
Hakukoneoptimointi eli SEO (lyhenne sanoista Search Engine Optimization) on kokonaisuus toimenpiteitä, joilla parannetaan sivuston näkyvyyttä hakukoneiden luonnollisissa (ei maksetuissa) hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi on siis sivuston muokkaamista teknisesti ja sisällöllisesti hakukoneystävälliseksi.
Hakukoneiden kautta sivustolle voi saada suuren määrän kävijöitä, jotka hyvien sisältöjen ja onnistuneen ostopolun avulla kääntyvät liideiksi ja lopulta myynniksi. Tämä orgaaninen liikenne on yritykselle kustannustehokasta, sillä siihen ei sisälly sisällöntuotantokustannusten lisäksi muita kuluja, kun taas esim. hakusanamainonnassa hakukoneille maksetaan kävijöistä.
Optimoinnin kolme ulottuvuutta
Hakukoneoptimointi voidaan jaotella kolmeen osaan. Tyypillisesti toisistaan erotellaan tekninen SEO, sisältö-SEO ja auktoriteetti-SEO. Toinen vaihtoehto on luokitella SEO-toimia verkkosivuston sisäiseen, ulkoiseen ja tekniseen hakukoneoptimointiin.
Tekninen SEO tarkoittaa sivuston muokkaamista teknisesti hakukoneystävälliseksi. Tällä tarkoitetaan mm. sivuston rakennetta, mobiiliystävällisyyttä ja lataamisnopeutta.
Sisältö-SEO tai verkkosivuston sisäinen hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että yrityksen omalle sivustolle luodaan mielenkiintoisia ja asiantuntevia sisältöjä, jotka tarjoavat vastauksia asiakkaiden hakukoneista etsimiin kysymyksiin. Nämä sisällöt voivat olla blogiartikkeleita, asiakasreferenssejä tai sisältöjä tuotteista ja palveluista. Tekstin lisäksi sisällöissä voidaan hyödyntää kuvia ja videoita, jotta kävijä viihtyy sisällön parissa mahdollisimman pitkään.
Auktoriteetti-SEO tai verkkosivuston ulkoinen hakukoneoptimointi tarkoittaa mm. ulkoisia linkkejä sivustolle, brändihakuja ja sisältömarkkinointia ulkoisissa medioissa. Nämä toimet nostavat sivuston arvoa hakukoneiden silmissä ja parantavat näin sivuston hakukonesijoituksia.
Sisältöä ihmiseltä ihmiselle – hakukoneet huomioiden
Hakukoneoptimointia tehtiin ennen vanhaan vain algoritmien ehdoilla ja lueteltiin avainsanoja toistensa perään, jolloin tekstistä katosi luonnollisuus. Nykyään hakukoneet arvostavat sitä, mitä käyttäjätkin: relevanttia, ihmisläheistä ja tuoretta sisältöä, jonka parissa lukija viettää aikaa. Toki edelleen on keskeistä, että teksti sisältää myös hakukoneiden kannalta oleelliset avainsanat, mutta niiden kanssa kikkailu ei saa tehdä sisällöstä luonnotonta. On hyvä tuottaa sisältöjä ihmiseltä ihmiselle ja pohtia, mikä on lukijan kannalta tärkeää ja kiinnostavaa tietoa.
Hakukoneoptimointia ei tehdä vain huvin vuoksi, vaan sillä voi aidosti kasvattaa myyntiä. Kun potentiaalinen asiakas on saatu hakukoneoptimoinnin avulla sivustolle, on hyvä varmistaa, että sivusto palvelee myyntiä tästäkin eteenpäin. Onnistuneen hakukoneoptimoinnin ja sivuston ostopolun ansiosta kävijä muuttuu liidiksi ja parhaassa tapauksessa myynniksi. Hakukoneoptimointiin kannattaa siis panostaa, sillä se maksaa yleensä itsensä takaisin korkojen kera.
Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!
Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.