Some-katsaus, osa 2

1. Snapchat-videoita voi nyt kelata ja hidastaa

Suosittu Snapchat päivittyi jälleen. Nyt sovellus toi valikoimiinsa uusia ”speed monitor” -filttereitä, jotka on tarkoitettu videoiden kuvaamiseen IOS- tai Android-laitteilla. Filtterit mahdollistavat videoiden hidastuksen sekä eteenpäin tai taaksepäin kelauksen. Retrotyyliset videofiltterit on otettu Snapchatissa menestyksellisesti vastaan.

Lue lisää ›

2. Facebook poistaa Muut-kansion

Facebookin ”Other folder” eli Muut-kansio poistuu kokonaan. Kansio näkyy ainoastaan tietokoneella, ja sinne tulevat viestit henkilöiltä, jotka eivät ole Facebook-kavereitasi. Muut-kansiossa viestit jäävät yleensä huomaamatta, sillä niistä ei tule viestiä, ellei yksityisyysasetuksia ole erikseen säädetty.

Muutoksen jälkeen viestit tulevat kätevästi ja suoraan Facebookin Messengeriin. Facebookin tavoitteena on olla paikka, jossa ihmiset voivat privaatisti etsiä ja olla toisiin yhteydessä.

Lue lisää ›

3. Tähdet vaihtuvat sydämiin Twitterissä ja Vinessä

Suosikeille tarkoitettu tähti-ikoni muuttui Twitterissä ja Vinessä sydänmerkkiin. Palveluissa puhutaan nyt tykkäyksistä, ei suosikeista.

Muutoksen taustalla on ajatus siitä, että monesta asiasta voi tykätä, mutta kaikkea ei voi sanoa suosikikseen. Tykkäämisen kynnys on matalampi ja laajempi, ja sydän on symbolina universaalisempi. Sen avulla voi välittää laajemman skaalan erilaisia tunteita. Muutoksella pyritään tekemään erityisesti Twitteristä entistä helppokäyttöisemmän uusille käyttäjille.

Lue lisää ›

4. Ulkoministeriö julkaisee omat Suomi-emojit

Suomi julkaisee tiettävästi ensimmäisenä maana maailmassa omat maakohtaiset emoji-kuvasymbolinsa. Valikoimasta tulee löytymään muun muassa Nokian klassikkokännykkä, metallimusiikkifani ja sauna.

Myös suomalaiselle sisulle ja perkeleelle on tulossa omat emojinsa. Suomi-emojit on suunnitellut art director Bruno Leo Ribeiro markkinointi- ja viestintätoimisto hasan & partnersilta.

Maakohtaiset emojit julkaistaan joulukuussa ulkoministeriön hallinnoiman ThisisFINLAND-maakuvasivuston joulukalenterissa. Ulkoministeriön maakuvayksikön päällikkö Petra Themanin mukaan Suomi-emojieilla halutaan viestiä, että Suomi on kärkimaa digitaalisuudessa ja sen hyödyntämisessä.
–    Tiivis, lyhyt ja ei-verbaalinen tapa kommunikoida henkii hyvin suomalaisuutta. Siksikin sopii hyvin, että olemme ensimmäinen maa, joka tekee maakohtaiset emojit, Theman sanoo.

Lähde: http://www.hs.fi/kotimaa/a1446604622069?ref=hs-art-luetuimmat-7