Elematicin brändi uudistui asiakaskokemuksen ympärille
Kansainvälisillä markkinoilla toimiva Elematic halusi uudistaa ja yhtenäistää brändikuvansa. Jengan luoman keskustelevan ilmapiirin avulla Elematicin brändi kiteytyi yhdeksi tarinaksi, jonka pääosassa on asiakas.
Betonielementtitehtaita, niihin kuuluvia laitteita ja ohjelmistoja valmistava Elematic halusi selkeyttää brändikuvansa, josta oli ajan saatossa kadonnut punainen lanka. Yritys löysi Jengasta yhteistyökumppanin, jonka kanssa aloitettiin työ kohti uutta yhtenäisempää brändiä. Tavoitteena oli luoda vahva tarina, joka kertoisi yrityksen arvoista, ohjaisi kohti erinomaista asiakaskokemusta ja parantaisi yrityksen sisäistä yhtenäisyyttä.
Brändityön rattaat laittoivat liikkeelle – alalla kuin alalla tuttu – digitalisaatio ja aiemmin uudistettu strategia. Brändin haluttiin kuvaavan strategiassa nostettuja teemoja, erityisesti uudistumiskykyä ja asiakaskeskeisyyttä.
– Kun meillä on selkeä kuva siitä, mitä Elematic on nykyään ja mitä haluamme olla tulevaisuudessa, asiakkaillakin on helpompi ostaa ja ajatella yhteistyötä kanssamme. Samalla myös haastamme itseämme erinomaiseen asiakaskokemukseen brändin kautta, markkinointipäällikkö Nina Lehtonen kertoo.
Raikkaat ratkaisut syntyvät yhteistyönä
Jenga uudisti Elematicin brändikuvan viesteineen ja visuaalisine ilmeineen raikkaaksi tarinaksi, jossa uuden strategian keskeiset asiat nostettiin selvästi esiin. Työ alkoi sieltä, missä tärkeät mielipiteet sijaitsevat – haastattelemalla asiakkaita ja henkilöstöä.
Workshopeissa brändiä työstettiin yhdessä keskusteluissa ja erilaisissa tehtävissä, joissa muun muassa hypättiin asiakkaiden saappaisiin. Jengan työkalut brändikuvan rakentamisessa ovat saaneet kiitosta Elematicin porukalta.
– Workshopeissa pureuduttiin juuri oikeisiin asioihin – kuten niihin, jotka ovat asiakkaiden, muttei välttämättä henkilöstön mielessä. Koronakeväänä jengamainen kekseliäisyys sai meillä kiitosta, kun onnistunut etä-workshop pääsi yllättämään osallistujat tehokkuudellaan!
Umpikujan tullessa vastaan oikea suunta löydettiin pomputtelemalla ideoita yhdessä ja vapaasti. Näin syntyi esimerkiksi ilmeen uusi pulse-grafiikka, jossa on käytetty lähtökohtana asiakashaastattelujen ääniraitoja.
– Ääniraita-ajatus syntyi keskustelussa, kun olimme hieman jumissa tämän ilmeen kanssa. Jengalaiset kuuntelivat meitä, ja idea muodostui yhteistyön, keskustelun ja kommunikoinnin tuloksena.
Samalla luotiin henkilöstölehden ilme, joka on saanut tulevilta lukijoilta kehuja moderniudesta sekä reippaasta ja raikkaasta ulkoasusta.
Brändillä on merkitystä!
Jengan kokemus globaaleilla markkinoilla toimivista B2B-yrityksistä sekä aiempi yhteistyö Elematicin kanssa muun muassa strategiatyössä loivat vankan perustan brändityölle. Jengan tieto ja kokemus kansainvälisen alan ja yrityksen lainalaisuuksista ja mahdollisista asiakkaista nopeuttivat työtä.
– On iso asia, että on hyvä henki tehdä markkinointia ja että se nimenomaan nähdään yhteisenä työnä. Jenga onnistui luomaan henkilöstöön uskoa brändin merkitykseen.