KSBR:n rekrykampanja haastoi ja herätti rakennusalan ammattilaiset

KSBR on rakentamisen kokonaistoimittaja, joka tarjoaa kaikki alan palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja projektinhallintaan. Se tunnetaan tuulivoimainfran ja pysäköintilaitosten erikoisosaajana, joka toteuttaa laadukkaasti myös muut vaativat rakennuskohteet teollisuudesta infraan ja erikoisrakentamiseen. 

Yritys kaipasi kasvavaan toimintaansa uusia osaavia tekijöitä ja pyysi Jengaa auttamaan näiden tavoittamisessa. Erityistoiveena oli saada rekrytoitavaksi etenkin jo työssä olevia rakennusalan ammattilaisia.

Lisää Jengaa 

Tartuimme toimeen ja koostimme kampanjasuunnitelman, jonka osia olivat KSBR:n toimialalle keskeisessä Rakennuslehdessä julkaistava printti-ilmoitus ja vahva somemarkkinointi. Somessa valitsimme toimenpiteiksi maksetun LinkedIn-mainonnan sekä promotoidut Facebook- ja Instagram-postaukset. 

Kampanjan sisältöön ja ilmeeseen panostimme suunnittelemalla useita erilaisia somemainoksia. Niissä eri ideoita yhdisti erottuva ja jopa provosoiva sävy, jolla rakennusalan ammattilaisia haastettiin vaihtamaan nykyinen työpaikkansa dynaamiseen KSBR:ään. 

Kampanjan pääteemaksi valikoitui lopulta itsensä kanssa kättä vääntävä rakennusmies otsikolla ”Haluatko haastaa itsesi?”. Samaa perusviestiä varioitaisiin somejulkaisuissa muillakin oivaltavilla kuva- ja otsikkoideoilla tyyliin ”Sinulla on vaihtoehto”, ”Kasva omiin mittoihisi” ja ”Mission Impossible”.

Ja kuinka haasteeseen vastattiin? 

Rekrytointikampanja käynnistyi kesäkuussa 2024 printti-ilmoituksella, josta tuotettu someversio levisi postauksena myös Rakennuslehden somekanavissa. Muu sometus toteutettiin kahden viikon markkinointijaksona, joka toistettiin vielä elokuussa ennen hakuajan päättymistä.

Huolella suunniteltu ja toteutettu kampanja onnistui mainiosti. LinkedInissä sponsoroidun sisällön klikkausprosentti oli 0,62 %, joten viestimme keräsi klikkauksia yli vastaavien kampanjoiden keskiarvon 0,44 %. Lopputuloksena KSBR sai peräti 148 uutta työhakemusta. Suurin osa hakijoista edusti juuri toivottua kohderyhmää eli viesti tavoitti ja aktivoi jo työssä olevia rakennusammattilaisia.

Kampanjan onnistumista kuvannee parhaiten KSBR:n HR-päällikkö Simo Särkelän palaute: 

”Tästä eteenpäin teemme rekrytoinnin aina tällä tavalla.”