Some-katsaus, osa 25

Vaikuttajamarkkinointi Facebookissa

Oletko tehnyt tai harkinnut vaikuttajamarkkinointia?

No näin vähän arvelimme. Itse asiassa on jo vaikea löytää yritystä, joka ei olisi tullut ajatelleeksi vaikuttajan hyödyntämistä liiketoiminnassaan. Aikaisemmin vaikuttajamarkkinointi yhdistettiin lähinnä tuotteen lanseerausvaiheeseen, mutta nyt yritykset ovat siirtyneet strategiseen ja pitkäkestoiseen vaikuttajayhteistöihin.

Vaikuttajamarkkinoinnin kasvu näkyy myös sosiaalisen median kanavien kehityksessä. Erityisesti Facebook on ottanut päärooliin tässä kehityksessä. Alusta kertoi jopa julkaisevansa oman vaikuttajamarkkinointityökalun, josta kerromme tarkemmin tämän artikkelin lopussa.

Kokosimme muutamia pointteja, mitä vaikuttajamarkkinointi on Facebookissa ja mitä sen tekemisessä kannattaa ottaa huomioon.

Näin vaikuttajamarkkinointi toimii Facebookissa

1. Facebook suosii vaikuttajamarkkinointia yhä enemmän. Se ilmoitti tammikuussa 2018 vähentävänsä mainonnan määrää käyttäjien uutisvirrassa, mikä korostaa vaikuttajien roolia tuotteiden ja palveluiden lähettiläänä ja suosittelijana.

2. Facebook määrittelee kaupalliset yhteistyöt brändisisällöksi. Ne ovat julkaisijan tai sisällöntuottajan luomaa ja liikekumppanin maksamaa sisältöä. Näissä sisällöissä liikekumppani eli sinun yrityksesi joko vaikuttaa sisältöön tai sitä esitellään. Facebook velvoittaa julkaisijoita merkitsemään kumppanit brändisisältöjulkaisuihin, jotka voivat olla joko orgaanisia tai maksettuja. Yhteistyöt merkitään Branded Content -työkalulla. Liikekumppaneilta merkintää ei vaadita.

3. Vaikuttaja voi tuottaa sisältöä suoraan Facebook-sivullesi. On hyvä ilmoittaa yrityksesi Facebook-seuraajillesi etukäteen vaikuttajan mukaantulosta ja esitellä hänet seuraajille. Muista kuitenkin antaa vaikuttajalle mahdollisimman vapaat kädet – aito sisältö toimii parhaiten. Vaikuttaja ei ole toisinto omasta yrityssisällöstäsi, vaan hänen on tarkoitus tuoda siihen oma näkemyksensä.

4. Päivitystyötä vaikuttajan kanssa voi helpottaa Facebookin erilaisten roolien avulla. Vaikuttajalle voi antaa esimerkiksi editoijan rooli, jolloin hän pääsee tekemään yritykselle päivityksiä, mutta ei esimerkiksi muuttamaan tilin yleistietoja. Sisällöntuotantoja tekevälle vaikuttajallesi voit suositella myös Facebookin omaa Creator App -sovellusta, jonka avulla sisällön, erityisesti videoiden, luominen on joustavaa.

5. Vaikuttajan rooli Facebookissa voi olla rajattu myös yhteen asiaan. Esimerkiksi hän voi toimia yrityksen live-videoiden lähettäjänä. Facebookin reaaliaikaiset livelähetykset ovat suosittuja, ja niiden näkyvyys omaa luokkaansa, joten varsinkin esiintymistaitoista vaikuttajaa kannattaa hyödyntää tässä kohtaa.

6. Tyypillisin vaikuttajamarkkinoinnin keino ovat blogikirjoitukset. Niitä voivat jakaa sekä vaikuttaja että yritys omille Facebook-sivuilleen. Vaikuttajalta Facebook vaatii sisältötagin merkitsemistä kaupallisista yhteistöistä. Päivityksessä tämä näkyy ”maksettu”-merkintänä päivityksen ylälaidassa. Lisäksi yhteistyökumppanina toimiva yritys mainitaan päivityksessä. Yritykselle tällaista merkintätapaa ei Facebookista löydy.

Asiakkaamme Suomen Leluyhdistys teki yhteistyötä perhebloggaaja Irene Naakan kanssa, joka kirjoittaa suosittua Mutsie-blogia.

7. Facebook tarjoaa jatkossa apua myös vaikuttajan löytämiseen. Alusta julkaisee Brand Collabs Manager -vaikuttajamarkkinoinnin työkalun näillä näkymin ensi vuonna. Yritys syöttää matchmaking-logiikalla toimivaan tietoja yleisöstä, jonka se haluaa markkinoinnillaan tavoittaa: esimerkiksi sukupuoli, ikä, asuinmaa, kiinnostuksen kohteet, koulutus, siviilisääty. Tietojen perusteella työkalu suosittelee rekisteröityneitä vaikuttajia, joiden yleisöt vastaavat yrityksen toivomaa yleisöä. Sopivien vaikuttajien tiedot voi joko tallentaa tai ottaa heihin yhteyttä.

Kuulostaa hyvältä? Lue lisää täältä: https://www.socialmediatoday.com/news/facebook-plans-to-roll-out-a-new-influencer-marketplace-platform-expanding/523902/