5 vinkkiä sosiaalisen median sisällöntuotantoon

Sosiaalinen media on nykyään vakiintunut osa markkinoinnin kokonaisuutta niin kuluttaja- kuin B2B-yrityksissä. Sen etuna on tiivis yhteys yleisöön: sosiaalinen media on enemmän tai vähemmän osa jokaista päiväämme.
Markkinointia kannattaa tehdä siellä, missä kohdeyleisö on, ja sosiaalinen media tarjoaakin yrityksille kustannustehokkaan tavan esimerkiksi lisätä tunnettuutta, rakentaa asiakassuhteita ja vahvistaa brändiä.
Kokosimme viisi vinkkiä, jotka toimivat perustana onnistuneelle sisällöntuotannolle sosiaalisessa mediassa.
1. Tunne kanavat ja asiakkaasi
Sosiaalisen median kanavilla on omat kohderyhmänsä, sisältömuotonsa ja viestintätapansa. Esimerkiksi LinkedInissä korostuvat asiantuntijasisällöt ja ammattimainen sävy, kun taas Instagramissa visuaalisuus ja TikTokissa trendien seuraaminen ja huumori ovat tärkeitä.
Aluksi on tärkeää pohtia ja linjata kenelle sisältöä tehdään ja missä kanavissa tavoiteltu kohdeyleisö viettää aikaa. Asiakasymmärrys auttaa luomaan sisältöstrategian, jossa määritetään muun muassa kohdeyleisö, kanavat, tavoitteet ja mittarit.
Sisältöstrategia ohjaa sisällöntuotantoa ja säästää resursseja. On kannattavampaa olla aktiivinen mieluummin yhdessä, kohderyhmän kannalta tärkeässä kanavassa kuin tehdä silloin tällöin sisältöä kaikissa kanavissa.
2. Sisältökalenteri takaa säännöllisyyden
Sisältöstrategiaan on hyvä sisällyttää myös oma suunnitelma tai sisältökalenteri sosiaalisen median sisällöntuotannolle. Se auttaa jäsentämään tekemistä ja varmistaa, että sisältöjä julkaistaan säännöllisesti – myös silloin, kun muut työt ajavat somen edelle.
Sisältökalenteriin kannattaa sisällyttää kuukausi- tai viikkokohtaisesti sisältöjen aiheet, kanavat, sisältömuodot ja vastuut. Myös julkaisujen mainostamiselle voi luoda oman Budjetti-kohdan, joka helpottaa kokonaisuuden hallintaa.
Kun kokonaisuus on mietitty etukäteen, on helpompi reagoida ajankohtaisiin ilmiöihin ja hyödyntää niitä luontevasti osana sisältöä.
3. Laadukas sisältö on kaiken a ja o
Laadun merkitystä ei voi korostaa liikaa. Laadukas sisältö antaa yrityksestä luotettavan ja ammattimaisen vaikutelman ja parantaa viestien vaikuttavuutta, koska algoritmit suosivat laatua.
Laadukas sisältö on teknisesti kanavaan sopivaa, visuaalisesti selkeää ja vastaanottajalleen merkityksellistä. Onnistunut sisältö tuottaa kohdeyleisölleen lisäarvoa: tiedottaa, opettaa, viihdyttää tai vaikkapa ratkaisee jonkin ongelman.
Panosta erityisesti visuaaliseen ilmeeseen ja oikeisiin kuvakokoihin, oikeinkirjoitukseen sekä johdonmukaiseen brändi-ilmeeseen. Laatu ei vaadi suuria resursseja, vaan ennen kaikkea huolellisuutta ja johdonmukaista tekemistä.
4. Räätälöi sisällöt kanavan mukaan
Jokaisella kanavalla on ominaispiirteensä, jotka määrittävät, millaiset postaukset menestyvät. Sama sisältö ei siis toimi sellaisenaan kaikissa kanavissa.
Esimerkiksi Instagramissa ja Facebookissa lyhytvideoissa, Keloissa, ammattimainen ja asiallinen sisältö toimii, kun taas TikTokissa tärkeää on nopeasti vaihtuviin trendeihin reagoiminen ja autenttiset, viihdyttävät videot.
Sisällön räätälöinti ei kuitenkaan tarkoita jokaisen päivityksen tekemistä alusta alkaen. Pienillä muutoksilla – kuten kuvan rajaamisella, animoinnilla tai tekstin muokkaamisella – voi varmistaa, että sisältö toimii useissa kanavissa.
5. Seuraa tuloksia ja hyödynnä menestyneet sisällöt
Analytiikan avulla voit tunnistaa sisällöt, jotka herättävät eniten huomiota ja sitoutumista tai ovat muuten onnistuneita. Tällaista sisältöä kannattaa hyödyntää uudelleen joko pienillä päivityksillä tai uudelleen julkaisemalla.
Onnistuneet, toistuvat teemat tai sisältömuodot kannattaa ottaa osaksi sisältöstrategiaa. Samalla on tärkeää oppia myös vähemmän toimivista julkaisuista ja kehittää tekemistä jatkuvasti.
On hyvä myös muistaa, että aina loistavakaan sisältö ei riitä näkyvyyden saamiseksi. Erityisesti Facebookissa ja Instagramissa on nykyään vaikea saavuttaa hyvää orgaanista näkyvyyttä ilman mainosrahaa. Ilman mainostamista hyvät sisällöt menevät helposti hukkaan.
Kirjoittaja
Henriikka Uusitalo