AD luo brändille ainutlaatuisen visuaalisen ilmeen
Visuaalinen identiteetti (visuaalinen ilme) on usein brändin näkyvin osa, jonka avulla yritys erottuu kilpailijoista, lisää tunnistettavuutta ja rakentaa brändimielikuvaansa haluttuun suuntaan.
Visuaalisen ilmeen suunnittelussa tarkastellaan yleensä logoa, värimaailmaa, typografiaa eli fonttivalintoja, graafisia elementtejä ja kuvamaailmaa yhtenä kokonaisuutena. Työ tehdään yleensä samanaikaisesti brändiuudistuksen kanssa.
Suunnittelun tekee Jengassa AD eli Art Director. Hänellä on hyvä visuaalisten suhteiden ymmärrys ja typografinen silmä sekä kyky tehdä visuaalisia linjauksia selkeästi, johdonmukaisesti, tyylikkäästi ja persoonallisesti.
Esittelyssä Anita Lahtinen:
Somistajasta olen ajautunut vuosien varrella AD-assistentin töiden kautta AD:ksi. Kokemusta on tullut eri mainostoimistoista ja olen opiskellut visuaalista suunnittelua ja markkinointia työn ohella. Jengassa olen ollut sen perustamisesta lähtien eli kuusi vuotta. Työelämä on ehdottomasti AD:n paras koulu.
Hienointa AD:n työssä on suunnitella isoja visuaalisia kokonaisuuksia alusta loppuun tunnuksesta yrityksen toimitilojen seinän väriin saakka. Myös toimialojen ainutlaatuisuus, laaja-alaisuus ja erilaisuus viehättää. Tietysti nautin myös värien ja muotojen kanssa työskentelystä.
Omat vahvuuteni AD:na ovat hyvä tyylitaju ja pelkistämisen taito. Ymmärrän ja otan haltuun laajoja kokonaisuuksia sekä löydän ratkaisuja erilaisten materiaalien yhteensovittamiseen. Minulla on myös hyvä oman työn johtamisen taito.
Palaudun työstä omalla huvilalla, koirien kanssa luonnossa liikkumalla, pyörälenkeillä, avantouimalla ja käsillä tekemällä (ompelu, leipominen ym.).
Anitasta sanottua
loistava yritysilmeiden ja logojen suunnittelussa, pettämätön tyylitaju
vahva visuaalinen ja kuvallinen näkemys
Anitan vinkit AD:iksi haluaville
- Kehitä luovuutta. AD tarvitsee taitoa löytää uusia, villejäkin näkökulmia
- Hyvä yleissivistys auttaa yhdistelemään asioita yllättävästikin
- Kuuntele ja katsele. Hyvä ihmistuntijuus auttaa yhdistämään omat ja asiakkaan näkemykset
- Mieti, kuinka jalkautat ilmeen joustavasti eri kanaviin
- Opiskele markkinointia, liike-elämää
- Tutustu aina viimeisimpiin trendeihin
- Kokemus opettaa, tee paljon kaikennäköisiä graafisia töitä ja kokeiluja