Emojien käyttö markkinoinnissa kasvaa

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – ja vieläpä nopeasti. Markkinointiviestinnässä tämä on kultaa. Siksi some- ja mobiiliviestinnästä tunnetut emoji-kuvasymbolit nousevat nyt erilaisten kampanjoiden, tapahtumien ja brändien keulakuviksi.

Nettikiusaamisesta voi nyt kertoa emojilla

Apple täydensi iOS 9.1 -päivityksessä emoji-valikkoa kiusaamisen vastaisella emojilla. Uusi silmä-emoji perustuu I am a Witness -kampanjaan, ja sen on tarkoitus antaa nuorille rohkeutta puhua kiusaamisesta. Jos käyttäjä tuntee kokevansa nettikiusaamista, hän voi käyttää silmää epäreilun kohtelun symbolina somessa.

Kiusaamisen vastainen emoji on yhdistelmä olemassa olevaa kuvastoa – silmää ja puhekuplaa. Täysin uuden emojin tuominen valikkoon olisi muuten kestänyt yli vuoden. Kampanjaa tukevat Applen lisäksi Google, Facebook, Snapchat, Twitter ja Tumblr.

Emoji suojelee uhanalaisia elämiä

WWF hyödyntää taitavasti Twitteriä ja emoji-elämiä uhanalaisten lajien suojeluun. Kun käyttäjä twiittaa jonkin uhanalaisista eläimistä (#EndangeredEmoji), hän lahjoittaa 10 senttiä eläinten suojeluun. Suojelua vaativat tällä hetkellä esimerkiksi jättipanda, afrikan villikoira, sumatran tiikeri, galapakospingviini ja sinivalas. Näille kaikille on omat emoji-vastineensa. >>

Emojien twiittaus on helppo tapa auttaa ja vaikuttaa. Uudelleentwiittauksia on kertynyt jo 34 740.

Brändätyt emojit lisääntyvät jatkossa

Coca-Colasta on vastikään tullut ensimmäinen yhtiö, jolla on oma kustomoitu Twitter-emojinsa. Lasipullot tuttuine punaisine etiketteineen ilmestyvät Twitteriin, kun käyttäjä twiittaa hashtagin #ShareACoke.

Twitterin brändistrategiasta vastaava Ross Hoffman sanoi valinneen Coca-Colan emojiksi, koska yhtiö halusi testata brändiemojien menestystä. Digiday-lehti arvioi, että Twitterin idea kustomoitujen emojien myymisestä brändeille on nerokas. Coca-Colan lisäksi myös muut brändit saavat varmasti pian omia emojejaan Twitteriin.