Instagram-markkinoinnin syystärpit 2021

Instagram on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median kanavista. Sitä käyttää aktiivisesti jo melkein miljardi ihmistä, joista jopa 60 % on löytänyt uusia tuotteita kanavan kautta (Statista). Keräsimme tähän muutaman syystärpin inspiraatioksi Instagram-markkinointia varten.  

1. Käytä uusia työkaluja, saat enemmän näkyvyyttä 

Instagramin Reels mahdollistaa useasta videopätkästä 3-30 sekunnin pituisen videon luomisen. Reels eli suomeksi Kelat on loistava tapa saada lisää näkyvyyttä Instagramissa, sillä vielä melko harva yritys on ottanut työkalun käyttöönsä. Reels-videoita verrataan usein TikTok-sisältöön.

Stories-työkalu puolestaan on jo paljon suositumpi. Stories näkyy profiilissa 24 tunnin ajan, minkä jälkeen sen voi tallentaa pysyvästi omaan profiiliin Kohokohtiin. Yhteen tarinaan voi lisätä kuvan tai videon, ja sen päälle voi piirtää tai lisätä erilaisia elementtejä, kuten tekstiä, musiikkia, kyselyn tai tarroja.  

Vinkki

Tallenna profiilisi kohokohtiin hyödyllisimmät tarinat, ja jaottele ne haluamasi teeman mukaan. Näin profiilisi pysyy selkeänä ja kohderyhmäsi löytää heitä kiinnostavan sisällön nopeasti.

2. Lisää näkyvyyttä postaamalla oikeaan aikaan 

Jotta saisit paljon seuraajia, huomioi kohderyhmän tarpeiden ja kiinnostusten kohteet sisällöntuotannossa. Mutta huippusisältökin voi jäädä monilta silmäpareilta näkemättä, jos et julkaise sitä oikeaan aikaan.  

Miten selvität parhaan julkaisuajan? Helpoin tapa löytää ihanteellinen julkaisuaika on testata postauksilla eri ajoituksia, jolloin näet, mikä julkaisuaika tuottaa eniten näkyvyyttä ja reaktioita. Sivun kävijätiedot ja postauksen reaktiot voit selvittää. Instagramin analytiikkatyökalujen avulla. Kun dataa alkaa kertyä, julkaisut kannattaa ajastaa niille ajankohdille, kun omat kohderyhmät ovat aktiivisimmillaan.  

Vinkki

Keskimäärin parhaat ajankohdat postata Instagramiin ovat keskiviikkona koko päivän, erityisesti noin klo 11.00, ja perjantaina klo 10.00–11.00.

3. Ostokset-ominaisuudella voit lisätä myyntiä 

Ostokset Instagramissa -toiminto tarjoaa yrityksille alustan, jossa voi myydä ja esitellä tuotteita. Instagramia on käytetty jo pitkään tuotteiden mainostamiseen, joten onkin loogista, että nyt myös ostoksetkin voi tehdä Instagramissa.  

Ostokset Instagramissa -postaukset tunnistaa pienestä ostoskassin kuvasta julkaisun oikeasta yläkulmasta, ja tuotemerkintöjä napauttamalla saa lisätietoja tuotteesta. Ostokset-toiminto on siis integroitu näppärästi  julkaisuihin, joten sitä varten ei tarvitse poiketa aiemmasta sisällöntuotannosta. Inspiraatiosta voi siirtyä suoraan ostamiseen.  

4. Maksetuilla Instagram-mainoksilla voit saada tuloksia pienelläkin budjetilla 

Orgaanisen näkyvyyden rinnalla voi hyödyntää myös maksettua mainontaa. Mainonta tapahtuu kuten Facebookissa, eli mainoksia voi kohdentaa kiinnostuksen, iän, sukupuolen ja sijainnin mukaan. Mainosten avulla voi siis tavoittaa hyvinkin tehokkaasti halutun kohderyhmän.  

Instagram on Facebookia visuaalisempi alusta, eli samat mainokset eivät aina toimi sellaisenaan molemmissa kanavissa. Muokkaa siis mainokset kanavan mukaan.