Tässä sarjassa jaamme onnistuneita asiakas-keissejä, josta voit saada uusia kulmia omien ideoidesi toteutukseen.

Mikä?

Pirkanmaan Kasvubuusti on yrittäjille ja yrittäjämielisille suunnattu täysin uusi palvelukokonaisuus, joka on osa hallituksen työllisyysohjelmaa. Pähkinänkuoressa hanke jakautuu kahteen buustiin: yrittäjille suunnattuun Kasvubuustiin ja yrittämisestä kiinnostuneiden Yrittäjyysbuustiin. Tavoitteena on pilotoida ketteriä tekemisen tapoja ja saada ihmiset kiinnostumaan yrittäjyydestä ja yrityksen kehittämisestä. Ja mikä parasta: palvelu on maksuton!

Miten?

Kasvubuusti päätettiin esitellä sekä yrittäjille että yrittäjämielisille animaatioin keinoin. Videot sympaattisine hahmoineen kiteyttävät palvelun idean ja edut nopealla ja hauskalla tavalla. Videot toimivatkin some-markkinoinnin lippulaivoina Facebookissa ja Twitterissä.

Miksi?

Uusi pilotointiohjelma on erinomainen ponnahduslauta monelle. Palvelusta haluttiin tehdä helposti lähestyttävä, ymmärrettävä ja hauska. Animaatiot visualisoinnin keinoina erottuvat massasta yrityspuolella. Myös maakuntauudistus mahdollisti uuden tavan tehdä ja markkinoida.

– Maakuntauudistus ja tulevien kasvupalvelujen valmistelu edellyttää ihan uudenlaista otetta palvelumuotoilussa, kasvupalvelumarkkinoiden avaamisessa ja markkinoinnissa. Olemme olleet vahvasti valtakunnallisen markkinoinnin ohjaaman, joten nyt halusimme mielikuvanrakentamista myös aluehallinnon tasolle, kertoo Kasvubuusti-hankkeen vetäjä Irene Impiö ELY-keskuksesta.

Kannattiko?

Kasvubuusti on saanut hyvää buustia somemarkkinoinnista. Videoita on jaksettu katsoa suhteellisen pitkään ja paljon, vaikka kyseessä ovatkin yritysvideot. Alle kuukauden aikana videoita on katsottu yli 43 000 kertaa. Somemarkkinointi on kasvattanut sivustovierailuja selkeästi, ja yli 70 % uusista kävijöistä on tullut somen kautta.

Tähän mennessä Kasvubuustiin on ilmoittautunut mukaan 110 yritystä ja palvelusetelejä on myönnetty 60 kpl.

– Saimme paljon syvempää kehittämistä kuin alkuperäisesti edes ymmärsimme pyytää. Asiakkaat ovat löytäneet Kasvubuustin ja sanoma leviää hyvin sosiaalisessa mediassa. Tällä hetkellä hankkeen tavoitteiden toteutuminen näyttää lupaavalta, sanoo Impiö.