Kuinka luot markkinoinnin vuosikellon?

Syksyisin on vuosikellon aika! Ympyränmallinen ylätason vuosisuunnitelma on kivannäköinen ja selkeä. Moni palaa siihen pitkin vuotta ja olemme nähneet sitä tulostettavan seinällekin.  

Markkinoinnin vuosikellon avulla suunnittelemme asiakkaiden kanssa tulevan vuoden markkinoinnin päälinjat sisältäen suurimmat lanseeraukset/teemat/tapahtumat. Sisältömarkkinoinnissa, jos käytetään mallia Hero-Hub-Help/Hygiene, kelloon laitetaan ”Herot”, joilla on suuri huomioarvo. Jotkut laittavat kelloon myös joitakin pienempiä jo tiedossa olevia tapahtumia. 

Vuosikello ohjaa markkinoinnin resurssointia 

Parhaat vuosikellot syntyvät, kun suunnittelussa on markkinoinnin lisäksi mukana muuta organisaatiota, esimerkiksi viestintä ja myynti sekä rekrymarkkinoinnista vastaava henkilö. Tavoitteena muun organisaation kanssa on miettiä strategian pohjalta, mikä markkinointi tuottaa mahdollisimman paljon arvoa liiketoiminnalle tulevana vuonna eli mihin kannattaa panokset laittaa. 

Myynniltä voisi kysyä:  

  • Mitkä ovat myyntitavoitteenne ja kuinka paljon uusia liidejä tarvitsette?  
  • Onko jossain markkinassa erityisiä haasteita, joissa markkinointi voisi auttaa? 
  • Miten näet, että markkinointi voisi teitä auttaa myyntitavoitteiden saavuttamisessa?  

Vuosikellopohjan avulla voit viedä keskustelun vuoden pääteemoihin ja myynnin kannalta tärkeimpiin tapahtumiin. Kun vuosikello lähestyy valmista, pyydä siihen vielä sparrausta muilta markkinoinnin kannalta tärkeiltä sisäisiltä sidosryhmiltä, esimerkiksi liiketoiminta-alueiden vetäjiltä ja maaorganisaatioilta.  

Vuosikellosta toteutukseen 

Kun markkinoinnin vuosikello on hyväksytty, siirretään sen asiat työkaluun, jossa on tarkemmat toimenpiteet, kanavat, resurssointi ja mittarit. Nämä toimenpidesuunnitelmat tehdään alustavasti syksyllä ja päivitetään vuoden aikana esimerkiksi kahden viikon sprintteinä. Suunnitelmia muokataan ketterästi sen mukaan, mikä tuottaa parhaiten arvoa bisnekselle. 

Kootut vinkit 

  • Ota sisäiset sidosryhmät mukaan keskusteluun. 
  • Tee vuosikello ylätasolla. 
  • Laita viestiä, jos haluat, suunnittelemme teille vuosikellon.

Aloita suunnittelu jo nyt ja lataa Jengan vuosikellopohja!

Markkinoinnin vuosikello auttaa merkittävästi markkinoinnin suunnitelmallisuuden kehittämisessä ja tavoitteiden saavuttamisessa. Täytä alla oleva lomake, niin lähetämme pohjan ilmoittamaasi sähköpostiin.

Nimi

Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!

Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.

Tilaa Jengan uutiskirje
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.