Kuinka markkinointi hyödyntää web-analytiikkaa?
Maailman suosituinta web-analytiikan työkalua, Google Analyticsiä, käyttää tällä hetkellä yli 28 miljoonaa yritystä (Small Business Trends). Google Analytics kerää, analysoi ja raportoi verkkosivun kävijävirran tuottamaa dataa. Se tarjoaa arvokasta tietoa siitä, miten vierailijat käyttäytyvät sivustolla ja millaisia parannuksia sivustoon voisi tehdä, jotta se palvelisi paremmin asiakkaita ja yrityksen tavoitteita.
Markkinointia kiinnostaa nähdä datan avulla, löytävätkö oikeat kohderyhmät (ikä, sijainti tms.) sivustolle, miten he ovat sivustolle saapuneet ja minkä sisällön parissa kävijät viettävät eniten aikaa.
Miten web-analytiikkaa voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?
- Sisällön suunnittelu: Web-analytiikka auttaa yritystä selvittämään minkälainen sisältö kiinnostaa eniten verkkosivuston vierailijoita. Kävijätietojen seuraaminen auttaa yritystä ymmärtämään paremmin kohderyhmien tarpeita ja kiinnostuksen kohteita. Näistä tiedoista saa hyviä eväitä uusien kiinnostavien sisältöjen suunnitteluun verkkosivuille.
- Myynnin kasvattaminen: Liikenteen lähteistä kertovan datan avulla yritys pystyy seuraamaan, mistä kanavista uudet maksavat asiakkaat löytävät sivustolle. Tämä tieto auttaa yritystä kohdentamaan markkinointi- ja myyntitoimenpiteitä entistä tehokkaammin.
- Konversio-optimointi: Eri sivuille voi määrittää sivukävijän toivotun toiminnan ja seurata sen toteutumista eli konversioastetta. Jos kävijät poistuvat nopeasti sivustolta (bounce rate), voidaan tarkastella, onko tavoitettu oikeaa kohderyhmää vai pitäisikö sisältöä muokata. Konversioita ja poistumisprosenttia seuraamalla voi tehdä tarvittavia muutoksia verkkosivustoon, jotta se aktivoisi paremmin sivustovierailijoita.
- Mainonnan tehostaminen: Web-analytiikka paljastaa, mikä ostettu mainonta tuottaa eniten kävijöitä ja mikä kanava toimii parhaiten. Tämän tiedon perusteella on helpompi kohdentaa mainonnan resursseja tehokkaammin ja saada enemmän liidejä myynnille.
- Käyttäjäkokemuksen parantaminen: Web-analytiikka auttaa yritystä löytämään verkkosivuston kipukohdat ja pullonkaulat, jotka aiheuttavat turhautumista vierailijoille. Jos esimerkiksi yhteyslomake on liian monimutkainen tai päävalikko eksyttää selaajan, sen taatusti näkee datasta. Hyvin palveleva verkkosivusto on tärkeä osa asiakaskokemusta.
Suosittuja web-analytiikkatyökaluja:
- Google Analytics (GA) on ilmainen verkkosivuston analysointityökalu, jonka avulla voit seurata ja analysoida verkkosivustosi kävijämääriä ja asiakkaiden käyttäytymistä. Ohjelma tarjoaa runsaasti tietoa siitä, kuinka ihmiset käyttävät sivustoa: esimerkiksi sivun näyttökerrat, vierailun keston ja liikenteen lähteet. GA pelaa myös sulavasti yhteen muiden Googlen työkalujen, kuten Adsin ja Search Consolen kanssa.
- Hotjar tarjoaa useita erilaisia tapoja seurata ja ymmärtää sivustovieralijoiden käyttäytymistä. Sen avainominaisuuksiin kuuluu sivun näyttövideoiden tallennus, käyttäjäkyselyiden luominen ja heatmappien generoiminen käyttäjien sivustoaktiivisuudesta. Näiden avulla löydät kätevästi sivustoltasi mahdolliset pullonkaulat ja näet miten ihmiset käyttävät sivustoasi, sekä mikä heitä kiinnostaa eniten.
- Microsoft Claritysta puolestaan löytyy ripaus GA:ta ja Hotjaria. Se tarjoaa monipuoliset keinot seurata ja tutkia käyttäjien polkua sivustolla. Se sisältää mm. sivun näyttövideoiden tallennuksen, verkkosivuston käyttäjäkyselyiden luomisen ja sivustolla tapahtuvien klikkauksien seurannan. Clarity on myös helppokäyttöinen, ja siitä onkin povattu kovaa kilpailijaa GA:lle. Miinuksena Clarityssa on, ettei se tue custom tageja, kuten Google Analytics tekee.
Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!
Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.