Tässä artikkelissa käyn nopeasti läpi hakukoneoptimoinnin perusteet ja kerron, miksi sinunkin kannattaa ottaa SEO haltuun.  

Yrityksen laadukkaat verkkosivut ovat kuin sisäänheittäjä, joka tuo asiakkaan lähemmäksi myyntitilannetta. Miten saat potentiaalisen asiakkaan sisäänheittäjän ulottuville? Näkymällä siellä, missä asiakas muutenkin kulkee eli Googlessa. Vuonna 1998 perustettu Google on dominoinut hakukoneiden kuninkuutta yksinvaltiaan elkein jo pitkään. Vakavasti otettavia vaihtoehtoja ei oikeastaan edes ole – haastajat taistelevat lähinnä murusista. Pelkästään meillä Suomessa tehdään päivittäin kymmeniä miljoonia Google-hakuja.

Ymmärrät varmasti, miksi yrityksesi toimialaa, tuotteita tai palveluita haettaessa olisi erittäin suotavaa löytyä Googlen tarjoamista hakutuloksista. Vieläpä mielellään heti kärkipäästä. Ja nyt puhun nimenomaan luonnollisista osumista, en ensimmäisenä näytettävistä maksullisista mainospaikoista.

Jos kilpailijasi sijoittuu hakutuloslistauksessa huomattavasti paremmin kuin sinä, asetelma vähentää liidiesi määrää. Potentiaaliset yhteydenotot ja tarjouskyselyt satavat aina jonkun muun laariin. Saatat olla käytännössä jopa näkymätön. Onneksi kehnon tilanteen ei tarvitse säilyä kehnona ikuisesti, vaan voit parantaa ja korjata sitä. Avun tuo hakukoneoptimointi (lyh. SEO, Search Engine Optimization).

Hakukoneoptimoinnin perusteet – tekniikka ja sisältö

Vaikka hakukoneoptimointi saattaa äkkiseltään kuulostaa sala- tai rakettitieteeltä, ei se sellaista sentään ole. Kyse on tiettyjen Googlen hakukoneen algoritmien lainalaisuuksien huomioimisesta, sivuston teknisistä perusasioista huolehtimista ja relevantin sisällön luomisesta. Kunhan nämä osa-alueet ovat kunnossa, näkyvyys paranee.

hakukoneoptimointi

Hakuja tehtäessä Googlen algoritmi toimii asiakkaasi etsimän tiedon laadunvalvojana. Siksi teknisesti parhaat ja sujuvimman käyttökokemuksen tarjoavat sivut nousevat kärkeen hakutuloksissa. Algoritmit arvottavat sivustoja sääliä tuntematta, jolloin puolivillaisten purkkaviritelmien kohtaloksi jää hautautua laadukkaampien verrokkiensa alle. Alla pari perusasiaa, miten voit välttyä tältä.

Hakukoneoptimoinnin perusasia 1: Tekniikka. Kiinnitä tekniikan osalta erityistä huomiota ainakin älylaitteet priorisoivaan mobile first -toteutukseen, järkevästi suunniteltuun sivustorakenteeseen, nopeaan latausaikaan ja suojattuun yhteyteen (HTTPS). Kuten mainittua, perusasioita, mutta yllättävän usein niistäkin löytyy ainakin hieman petrattavaa.

Hakukoneoptimoinnin perusasia 2: Laadukas sisältö. Paraskaan tekninen pohja ei pärjää ilman laadukasta sisältöä. Kärjistäen: hyvä sisältö huonon tekniikan päällä voittaa huonon sisällön hyvällä tekniikalla. Miksi? Koska Google haluaa nostaa esiin ensisijaisesti relevanttia sisältöä, jonka uskoo kiinnostavan käyttäjää. Ilman asianmukaista, tiettyjä avainsanoja käsittävää sisältöä Googlen hakukonerobotit eivät tiedä, mistä sivulla on ylipäätään kyse. Tällöin ne eivät myöskään osaa poimia sitä mukaan listaukseen.

SEO ja sisällöntuotto – mitä pitää huomioida?

SEO-kulmasta toteutettava sisällöntuotto on kokonaan oma taiteenlajinsa, mutta sisällön hakukoneoptimoinnin alkuun pääset avainsana-analyysin kautta. Tähän on eri työkaluja, kuten Googlen oma avainsanojen suunnittelija. Analyysin avulla kartoitat ja poimit omiin palveluihisi tai tuotteisiisi liittyviä avainsanoja, joiden ympärille voit kirjoittaa luontevasti luontevaa asiaa.

Parhaiden tulosten saamiseksi avainsanaa kannattaa hyödyntää leipätekstin ohella myös optimoitavan sivun otsikoissa, metatiedoissa ja mahdollisesti sivun URL-osoitteessa. Keskity yhteen pääavainsanaan per sivu. Avainsanaa ei kuitenkaan kannata viljellä liikaa, n. 1–4 % muuhun tekstiin nähden riittää. Pyri luonnolliseen ilmaisuun. Kuviakin kannattaa laittaa mukaan, kunhan muistat nimetä ne aiheen mukaisesti ja hyödyntää avainsanaa myös alt-tekstissä.

Hakukoneoptimointiin voisi sukeltaa vaikka kuinka syvälle, mutta jo yllä mainituin askelmerkein pääset homman jujusta kiinni. Mikäli sormi kuitenkin eksyy suuhun, ota yhteyttä. Autamme mielellämme virittämään sivustosi näkyvyyden kuntoon.

Miika

P.S. Tämän artikkelin avainsanoja olivat mm. hakukoneoptimointi, SEO, hakukoneoptimoinnin perusteet.