Kuinka luot koukuttavan CTA:n verkkosivuillesi?

Call-to-Action (CTA) eli toimintakehote kehottaa nimensä mukaisesti potentiaalista asiakasta tekemään halutun toimenpiteen, esimerkiksi jättämään soittopyynnön. Usein Call-To-Action mielletään painikkeeksi verkkosivuilla, mutta ne voivat olla lähes mitä tahansa lomakkeista bannereihin tai tekstilinkeistä muihin elementteihin. Kaikkia niitä kuitenkin yhdistää sama tavoite: houkutella asiakas toimimaan verkossa halutulla tavalla.  

Miksi Call-To-Actionit ovat niin tärkeitä? 

Call-To-Actionit voivat ratkaista konversioidesi kohtalon. Enää ei riitä, että CTA-painikkeesi ovat paikallaan sisältöjesi seassa, vaan niiden täytyy oikean sijainnin lisäksi puhutella sisällön vastaanottajaa. Irtonaiselta vaikuttavat ja kolkot kehotukset näkyvät takuuvarmasti sivustosi konversioasteessa, eivätkä niinkään positiivisessa mielessä. Hubspotin artikkelin mukaan lukijalle personoitu CTA saa aikaan jopa 202 % enemmän konversioita kuin geneerinen CTA. 

Välitä selkeä viesti siitä, mitä hyötyä tarjoat asiakkaallesi 

Hyvä CTA helpottaa päätöksentekoa ja toimii loogisena jatkumona sitä edeltävälle sisällölle. CTA:ssa kannattaa muistuttaa siitä, miten asiakas hyötyy klikatessaan toimintakehotetta. On hyvä suosia napakkaa ja lyhyttä CTA:ta, mutta liian lyhyenä se toisaalta töksäyttää lukijalle irralliselta tuntuvan käskyn. Seuraavassa muutama esimerkki malliksi omien Call-To-Action -kehotteidesi muotoiluun. 

Kokeile näitä: 

  • Tilaa tuoreimmat vinkit sähköpostiisi 
  • Lue lisää, kuinka hyödyt palvelustamme 
  • Jätä soittopyyntö, niin autamme sinua jo tänään! 
  • Liity maksuttomaan kokeiluun (voimassa rajoitetun ajan) 

Vältä näitä: 

  • Tilaa uutiskirjeemme 
  • Lue lisää 
  • Ota yhteyttä 
  • Tilaa kokeilu 

Onko CTA:si tarpeeksi erottuva? 

Kuvittele tilanne, jossa asiakas selaa verkkosivusi läpi niin nopeasti, että siitä jää otsikon lisäksi mieleen vain yksi lause. Minkä lauseen haluaisit hänen muistavan? Todennäköisesti sen, joka CTA:ssasi lukee. Jotta tietty lause tai kehote nousee nopeallakin selauksella esiin muusta sisällöstä, täytyy sen erottua taustasta. Hyvä CTA vangitsee visuaalisesti näkijän huomion, esimerkiksi blogitekstin lopussa. CTA:ta voi tehostaa upottamalla sen banneriin, jossa on käytetty huomioväriä.  

Hyödynnätkö A/B-testausta? 

Sijaitsipa Call-To-Actionisi missä tahansa verkkosivuilla tai mainoksissa, ei sinun enää tarvitse vain arvailla, mikä CTA toimii parhaiten. Voit nimittäin vertailla verkkosivusi tai mainoksesi CTA:n tehokkuutta A/B-testauksella. A/B-testauksessa luot samasta aiheesta esimerkiksi kaksi lomaketta, jotka eroavat toisistaan sisällöltään tai asettelultaan. A/B-testausta tehdessä on tärkeää testata vain yhtä asiaa kerrallaan – näin saat selkeää dataa siitä, mitkä elementit ovat toimineet ja mitkä eivät. 

Ovat verkkosivusi CTA:t kunnossa? Ota meihin yhteyttä, niin hiotaan yhdessä CTA:si huippuunsa!

Vili Partanen

Vili Partanen

Digitaalisen markkinoinnin suunnittelija

050 4968787