Digitaalinen kasvumarkkinointi

Facebook-markkinoinnin tärpit vuonna 2021

Vuonna 2021 Facebook jatkaa taivaltaan maailman suosituimpana somealustana, kertoo Statistan tutkimus. Eikä suotta, sillä jatkuvan kehityksen alla Facebook on pystynyt uusiutumaan hyvin niin some-, kuin markkinointikanavanakin. Jos Facebook on mielestäsi jo menneen talven lumia, unohda moiset ajatukset. Facebook-mainonta kannattaa edelleen sekä kuluttajakaupassa että B2B- bisneksessäkin.

Tässä muutamat tärpit Facebook-mainontaan vuodelle 2021:

Videoiden merkitys ei heikkene markkinoinnissa

”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta video kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa.” Yhä useampi mainostaja on ottanut käyttöönsä videot, sillä videon kuvaamisen kynnys on tuotu ennennäkemättömän alas. Enää kuvaamiseen ei tarvita kuvausryhmää ja kallista kameraa mielenkiintoisen videosisällön saamiseksi yrityksen somekanaviin.

Myös laitevalmistajien tuotekehityksessä huomioidaan sisällöntuottajat. Tästä esimerkkinä Applen uusin iPad, jonka center stage -ominaisuus pitää videokuvattavan aina kuvan keskellä Facetime-puheluissa. https://support.apple.com/en-us/HT212315

Facebookin chatbotit

Toinen trendi, jonka Sprout Socialin artikkelin mukaan uskotaan kantavan vielä pitkälle, ovat Facebook Messengeriin integroidut chatbotit. Verkkosivuille on saatavilla useita lisäosia, jotka auttavat bottien hyödyntämisessä. Chatbottien tarkoitus on vastata usein kysyttyihin kysymyksiin ja tarjota lisätietoja tuotteista. Botit tutkitusti parantavat sivun kuin sivun konversioastetta ja madaltavat tuntuvasti asiakkaan kynnystä lähettää sinulle viestejä.

Käyttäjien luomalla sisällöllä vielä pääpaino

Mikä olikaan se Facebookin perimmäinen tarkoitus…? Sisällön jakaminen ja vuorovaikuttaminen toisten käyttäjien välillä, ei niinkään käyttäjien ja brändien välillä. Alla olevista tuloksista näkyy, että Facebookin käyttäjät arvottavat vertaisensa käyttäjän luomaa sisältöä vaikuttavammaksi, kuin esimerkiksi pelkän kasvottoman yrityksen tekemään sisältöä.

Mainonnassa käyttäjien tuottamaa sisältöä on mahdollista hyödyntää esimerkiksi social proofin muodossa julkaisujen yhteydessä. Social proofina voi olla vaikkapa asiakkaasi antama palaute tai tuotearvostelu.

Pidemmän mainostekstin voima

Somemarkkinoinnista puhuttaessa, voisi luulla, että mainostekstin kiteytys ja tiivistäminen on aina kaiken A ja O. Adespresson tutkimuksessa kuitenkin selvisi, ettei asia olekaan ollenkaan näin. Tutkimuksen mukaan pisin mainosteksti voikin olla kustannustehokkain, sillä se sai alhaisimman CPA:n (cost per action) hinnan vertailussa lyhyempiä tekstejä vastaan.

Kun huomio on saatu herätettyä oikean kohderyhmän silmissä, taitava kirjoittaja osaa myös sitouttaa halutut silmäparit syventymään tekstiin pidemmäksikin aikaa. Lisäksi Facebookin mainoksissa on paljon tilaa tekstille, joten olisi haaskausta jättää se kaikki tila tyhjäksi. Vahvista mieluummin, mainoksen näkijän ostohalukkuutta lause kerrallaan!