Vuosikello tuo ryhdin markkinoinnin tavoitteisiin 

Uusi vuosi, tuoreet tavoitteet ja virkeät markkinointiaskeleet odottavat jo nurkan takana. Loppuvuonna on hyvä kääntää katse tulevan vuoden markkinoinnin suunnitteluun sekä asettaa realistia tavoitteita omalle näkyvyydelle ja myynnille.  

Markkinoinnin vuosikello tuo ryhtiä sisältöjen suunnitteluun ja markkinointitoimenpiteiden tuottamiseen. Ennalta määritelty aikataulu sekä kalenterivuoden ympärille luonnostellut isot teemat ja kampanjat auttavat kokonaiskuvan hahmottamisessa. Kun kaikilla on samat tavoitteet, yhteisöllisyys ja hyvä tiimihenki työpaikalla lisääntyvät.   

Vuosikellon hahmottaminen kannattaa aloittaa käsi kädessä strategian kanssa. Pohdi ainakin seuraavia kysymyksiä:  

  • Mitä tavoittelemme tulevana vuonna?  
  • Ketä tavoittelemme markkinoinnillamme?  
  • Mitkä kanavat tukevat tavoitteitamme?  
  • Millaisella budjetilla ja henkilöstöresursseilla lähdemme tavoitejahtiin?  
  • Milloin olisi aika näkyä taktisesti?  
  • Mihin vaiheeseen vuotta tarvitsemme brändinäkyvyyttä?  
  • Tapahtuuko toimialallamme jotain merkittävää, johon voimme valmistautua etukäteen?  
  • Onko tiedossamme tapahtumia, joiden näkyvyyttä pystymme hyödyntämään?  
  • Miten seuraamme ja analysoimme markkinoinnin onnistumista?  

Väljä budjetti auttaa reagoimaan 

Vuosikello auttaa kohdistamaan kuluja tasaisesti ympäri vuoden, mutta täydelliseksi ennustajaksi siitä ei ole. Paraskaan vuosisuunnitelma ei pysty ennakoimaan kaikkia taloustilanteen heilahduksia, kilpailijoiden näyttäviä peliliikkeitä tai toimialalla yhtäkkiä trendaavia ilmiöitä. Jätä siis budjettiin ja suunnitelmiin sopivasta liikkumatilaa, jotta pystyt tarvittaessa reagoimaan nopeastikin ja tehostamaan omaa markkinointiasi. 

Tuottavimmat vuosikellot syntyvät, kun suunnitteluun osallistetaan markkinointitiimin lisäksi esimerkiksi viestintä, myynti, tuotanto ja rekrytoinnista vastaava henkilö. Vuosisuunnitelma, mittarit ja tulosten osoittaminen antavat työkaluja myös yrityksen sisäiseen viestintään ja raportointiin. Ne ohjaavat ja motivoivat henkilöstöä sekä osoittavat tehtyjen markkinointitoimenpiteiden tarkoituksenmukaisuuden myös yrityksen johdolle. 

Kun vuosikellon suunnitteluvaihe on valmis, kääritään hihat ja ryhdytään käytännön toteutukseen. Merkitse työtehtävät, kampanjat ja aikataulut kalentereihin. Konkretisoi suunnitelmat oikeiksi työtehtäviksi.  

Tavoitteiden mittarointi auttaa todentamaan, onko valittu suunta oikea vai tulisiko välillä katsoa peruutuspeiliin ja pohtia mahdollisia korjausliikkeitä. Säilytä ja jatkojalosta timantteja, hylkää hutilaukaukset. Ole rehellinen ja realistinen. Tyhjät toimenpiteet ovat rahan hukkaamista, mutta fiksu suunnittelu saa eurot poikimaan. 

Parhaisiin tuloksiin pääset ottamalla käytännön työhön mukaan markkinointiviestinnän kumppanin, joka auttaa tavoitteiden saavuttamisessa analysoimalla kanssasi oikeat kanavat, kohderyhmät ja vastaanottajiin uppoavat viestit. 

Lue lisää verkkosivuillamme markkinoinnin vuosikellosta.  

Tuntuuko siltä, että kaikki edellinen on helpommin sanottu kuin tehty? Ei hätää, me Jengassa suunnittelemme kanssasi markkinointiviestinnällesi toimivan vuosisuunnitelman sekä toteutamme sen sisältämät toimenpiteet tehokkaasti ja tuloksellisesti. Ota yhteyttä! 

Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!

Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.

Tilaa Jengan uutiskirje
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.