Copywriting on kuin paras myyjäsi

Hyvä copywriting viettelee ja vetää asiakkaan sisään maailmaasi yhdellä vilkaisulla. Se herättää kiinnostuksen ja houkuttelee asiakkaasi tekemään juuri sen, mitä häneltä toivot.

Onnistuakseen copywriting edellyttää kirjoittajalta kohderyhmän ja sen tarpeiden tunnistamista. Aidosti bisnestäsi palveleva copywriter ei tempaise tekstiä hatusta, vaan seuloo siihen oikeat sisällöt ja näkökulmat taustatutkimuksen avulla.

Copywriting vaikuttaa kaikkialla​

Nykymaailmassa on vaikeaa välttyä törmäämästä mainosteksteihin, jotka ympäröivät meitä kaikkialla verkosta televisioon ja lehdistä ulkomainoksiin.

Netissä tekstimainontaa edustavat tyypillisesti laskeutumissivut eli ländärit, some- ja Google Ads -mainokset sekä erilaiset bannerit ja videot. Online-ympäristössä tekstit houkuttelevat ihmisiä siirtymään oitis vaikkapa sinun yrityksesi sivuille. Muista medioista ei löydy klikkauspainiketta, mutta niissäkin tavoitteena on lukijan herättäminen ja aktivointi.

Käsitteet copywriting (tekstisuunnittelu) ja sisältömarkkinointi sekoittuvat usein keskenään. Kun jälkimmäinen tarjoaa lukijalle ilmaista laatusisältöä, kuten blogeja ja artikkeleita, pyrkii copy suoraviivaisempaan vaikuttamiseen esimerkiksi myyntisivuilla, mainoksissa ja suorissa sähköposteissa. Vetävän tekstin aktivoimana lukija tekee tarjouspyynnön, kysyy lisätietoja, ostaa tuotteen tai vähintään harkitsee sitä. Jengalta saat tietenkin sekä asiakasta palvelevat sisällöt että koukuttavat copyt!

Vinkki: Laadukaskin sisältö ilman hyvää copywritingia on usein ajanhukkaa – ja toisinpäin. Olet itse tuotteesi paras asiantuntija, mutta vasta pätevä copywriter paketoi yhteen myyvän kirjoitustekniikan ja huippusisällön. Vastaavasti sisällöltään kelpo blogiteksti ei välttämättä tuo sivuillesi liikennettä ilman ammatticopyn osaamista, kuten houkuttelevia otsikoita ja nostoja tai selkeitä toimintakehotteita.

Nämä saattavat myös kiinnostaa sinua:

Terävää kynää vailla?