Some-katsaus, osa 3
1. Visuaalinen hakutyökalu Pinterestiin
Oletko joskus Pinterestiä selaillessasi törmännyt vaikkapa täydelliseen valaisimeen ja haluaisit tietää, mistä se on ja löytää lisää samanlaisia vaihtoehtoja? Samantyylisiä asioita voi nyt etsiä ilman hakusanoja, sillä Pinterest kehitti visuaalisen työkalun, jolla haku kohdistetaan kuvan yksityiskohtaan. Voit klikata Pinterest-kuvan kulmassa olevaa hakunappia ja valita kuvasta esineen, josta olet kiinnostunut. Tämän jälkeen Pinterest etsii sinulle lisää kohteen kaltaisia kuvia.
Kuvahakua on suodatettu aiheittain ja siihen on liitetty enemmän tietoa. Esimerkiksi kuvan lamppua suurentamalla voit nyt löytää esimerkiksi lampun nimen ja jälleenmyyjän.
2. ”Peace for Paris” – ranskalaistaitelijan piirroksesta surusymboli minuuteissa
Ranskalaistaiteilija Jean Jullien suunnitteli tietämättään Pariisin terroriteoille solidaarisuustunnuksen. Iskuista kuultuaan hän hahmotteli rauhanmerkin Eiffel-tornin ympärille. Jullien jakoi piirroksensa Facebook- ja Twitter-tileillään perjantai-iltana 13. marraskuuta. Kuva sai nimen nousi heti kollektiivisen myötätunnon symboliksi sosiaalisessa mediassa. ”Peace for Paris” nimetty kuva on uudelleentwiitattu yli 42 000 kertaa ja jaettu Facebookissa yli 22 000 kertaan.
Jullien piirsi kuvan minuutissa.
– Se oli suora reaktio. Yleensä piirrän kuvia, jotka saavat ihmiset joko nauramaan tai keskustelemaan, Jullien kertoo Telegraph-lehdessä.
– Tällä kertaa minusta tuntui, että keskustelu saisi minut ja muut vain entistä surullisemmiksi. Siksi jaoin tällä kertaa vain tunnereaktioni. Se kertoo rauhan ja solidaarisuuden tarpeesta.
Suosittu kuva myös kopioitiin heti luvatta. Taiteilijataho Banksy (@therealbanksy) jakoi rauhantunnusta omanaan. Jullien on kuitannut kuvakiistan sanomalla, ettei nyt ole oikea hetki riidellä ja keskustella tekijänoikeusasioista.
3. Notify – personoitu ilmoitussovellus Facebookilta
Facebookin uusi Notify-sovellus ilmoittaa juuri sinulle tärkeistä asioista nopeasti ja helposti. Ilmoitettavat asiat voit määritellä itse: Notify kertoo sinulle tärkeimmän vaikkapa urheilusta, uutisista, elokuvista, musiikista tai shoppailusta.
Saadaksesi personoidun ilmoituksen, sinun on valittava ensin seurattavat kanavat. Notify on julkaissut suosituista kanavista oman listan, mutta se myös ehdottaa kanavia Facebook-profiiliisi liittyen. Ilmoituksia voi jakaa ja tallentaa myöhempää lukemista varten.
4. Britanniassa satsataan joulumainoksiin
Twitter povaa Sainsbury’n joulumainoksesta kaikkien aikojen parasta. Videon pääosassa seikkailee kirjailija Judith Kerrin rakastettu lastenkirjahahmo Mog-kissa. Fiktiivinen mirri perustuu oikeaan kissaan, joka kuoli vanhuuteen vuonna 2002. Mainosvideo herättää kissahahmon uudelleen eloon: Mog pelastaa joulun hälyttämällä palokunnan tahattomasti paikalle. Sainsbury myy Mogin jouluseikkailuja myös kirjana ja lahjoittaa tuoton Pelastakaa lapset -järjestölle.
Britaniassa joulukampanjat saavat paljon huomiota mediassa, ja siksi niihin myös panostetaan huolellisesti. Sainsbury’n joulukamppisvideota on katsottu nyt noin 13 500 000 kertaa YouTubessa.