Tampereen kaupunkiseudun brändi ja verkkosivut raikastuivat
Tampereen kaupunkiseutu (TKS) on kahdeksan kunnan ja lähes puolen miljoonan asukkaan metropoli, joka tekee tiivistä ja vaikuttavaa seutuyhteistyötä. Seudun kasvun ja sen asukkaiden hyvinvoinnin eteen työtä tekevä kaupunkiseudun kuntayhtymä, tuttavallisemmin seututoimisto, on luottanut Jengaan jo vuosien ajan. Viestintäyhteistyön taidonnäytteitä ovat muun muassa uudistetut verkkosivut ja raikastettu brändi.
Alkusysäyksen brändityölle ja verkkosivujen uudistamiselle antoi saavutettavuusdirektiivin voimaan tulo. Samalla kun verkkosivut uudistettiin saavutettaviksi, brändi virkistettiin ajan hermolle.
Jenga toteutti brändiselvityksen, jossa selvitettiin muun muassa millaisena omistajat ja sidosryhmät näkevät Tampereen kaupunkiseudun brändin DNA:n. Jengan vetämien Teams-työpajojen ansiosta TKS:lle muotoutui mielikuva, millaisia asioita brändissä ja sen ilmeessä nostetaan esiin, millaisia kohderyhmiä se haluaa puhutella ja millaisin pääviestein.
– Hyvin vedetty prosessi kulminoitui tähän viestinnälliseen ulkoasuun, johon syntyi Jengalta hyviä ehdotuksia, joita kommentoimme ja joista valitsimme parhaan, kertoo TKS:n seutujohtaja Päivi Nurminen.
Uusi brändi on moderni ja pirteä, mutta samalla siinä näkyvät Tampereen kaupunkiseudun vanhat ja tunnistettavat piirteet. Uudeksi kohderyhmäksi nostettiin kaupunkiseudun kuntien asukkaat, jotka olivat aikaisemmin jääneet viestinnässä taka-alalle. Brändin tone of voice eli äänensävy suunnattiin puhuttelemaan uutta kohderyhmää.
– Brändi puhuu nyt paremmin kuntalaisten kielellä.
Pitkäaikaisen kumppanin kanssa voi uudistua
Tampereen kaupunkiseudun ja Jengan kumppanuus on sisältänyt monenlaisia markkinoinnin ja viestinnän yhteistöitä – välillä syvempää ja välillä kevyempää, tiedotteista tapahtumajärjestämiseen. Jenga toimi esimerkiksi joulukuussa 2020 webinaarina striimatun Seutufoorumi-tapahtuman keskeisenä viestintäkumppanina.
– Jenga edustaa meille laajaa viestintäasiantuntijuutta. Olemme monesti laajentaneet yhteistyötä uusiin ulottuvuuksiin ja joka kerta olemme huomanneet, että Jengasta löytyy aina osaajia ja huipputyyppejä, Nurminen kertoo.
Jenga ymmärtää vuosien kokemuksella seutuyhteistyön erityispiirteitä ja Tampereen kaupunkiseudun toimintaa ja tavoitteita. Se, että Jenga osaa nopeasti toteuttaa oikeantyyppistä sisältöä, säästää TKS:n resursseja.
– Koska Jenga tuntee meidät ja erityiset tarpeemme, saamme mahdollisimman vaikuttavan lopputuloksen mahdollisimman vähillä iterointikierroksilla.
Ymmärryksen ansiosta Jenga osaa tehdä rohkeasti ehdotuksia, mikä on rikastuttanut kumppanuutta. Nurmisen mukaan Jengan reagointiin voi luottaa, eikä ikinä tarvitse miettiä, menikö pyyntö perille tai ehtiikö Jenga tekemään.
– Viestintä on kuitenkin johtamista strategisesti tukevaa toimintaa, minkä vuoksi se täytyy hyvin tarkkaan toteuttaa. Siksi luottamus on tärkeää, ja sehän vain kasvaa vuosien saatossa.
Pääkuva: Laura Vanzo/Visit Tampere