Some-katsaus, osa 12
1. Instagramin uusi algoritmi tulee viimein
Alkuvuodesta Instagram uutisoi ottavansa käyttöön uuden algoritmin. Kerrataan vielä: nykyisen kronologisen järjestyksen sijaan uusi algoritmi perustuu seuratun tilin ja seuraajan vuorovaikutukselle. Mitä enemmän tili saa tykkäyksiä, kommentteja ja pysyy aukinaisena seuraajan näytöllä, sitä enemmän kyseisen tilin sisältöä tarjotaan seuraajalle.
Uutinen herätti paljon huomiota, mutta pöly pääsi laskeutumaan, kun mitään ei kuitenkaan toistaiseksi tapahtunut. Nyt on aika kiinnostua aiheesta uudelleen, sillä Instagram on ilmoittanut blogissaan algoritmin tulevan käyttöön kesäkuun aikana.
Lähde: http://blog.instagram.com/post/145322772067/160602-news
2. Mainoskarusellin kyytiin pääsee yhä useammassa somekanavassa
Erään tutkimuksen mukaan mainoskarusellit tuottavat klikkauksia jopa 10 kertaa enemmän kuin tavalliset. Mainoskaruselleja on päässyt jo pitkään hyödyntämään sekä Facebookissa että Instagramissa, joka myös hiljattain mahdollisti videoiden lisäämisen karuselliin.
Twitter ei aio jäädä trendistä jälkeen, ja uutisoi testaavansa omaa karusellia, joka koostetaan sekä tekstiä, kuvia että videoita sisältävistä twiiteistä. Yrityksen omien twiittausten lisäksi mukaan voidaan ottaa myös yksityishenkilöiden yritystä koskevia twiittauksia heidän luvallaan, Twitterin halutessa hyödyntää muiden käyttäjien suositusten voimaa sosiaalisessa mediassa.
Lähde: https://blog.twitter.com/2016/testing-promoted-tweet-carousel
3. Tosielämän Pinterest
Brasilialainen Tok&Stok-huonekaluketju tarjoaa Pinterest-palvelua käyttäville asiakkailleen kiinnostavaa interaktiivista shoppailukokeilua. Pinterestin tunnusomaiset punaiset nastat on tuotu konkreettisesti tuotteiden luo, ja nastaa painamalla tuote lisätään automaattisesti käyttäjän Pinlist-sovellukseen. Erityisesti tätä käyttötarkoitusta varten ladattavan sovelluksen kautta lisäyksiään voi miettiä ja tarkastella kaikessa rauhassa myöhemmin ja keskittyä liikkeessä vain tuotteisiin.
4. Messenger tai ei mitään — Facebook ei pian anna vaihtoehtoja mobiilikäyttäjilleen
Facebook aikoo poistaa mobiilisovelluksestaan viestintämahdollisuuden, pakottaen näin vähemmän hienovaraisesti käyttäjänsä siirtymään Messenger-sovellukseen, jos mielii yhä chattailla Facebook-ystäviensä kanssa puhelimella. Facebook on viime aikoina panostanut paljon Messengerin monipuolistamiseen, haluten nyt ilmeisesti kaikki koolle sovellukseensa, joka alkaa olla jo paljon muutakin kuin pelkkä yksityishenkilöiden yhteydenpidon väline. Tietokoneen selainversioon muutos ei vaikuta mitenkään.