Vuosikello luo selkärangan tulevan vuoden markkinoinnille

Alkava syksy on oivallista aikaa kääntää katse tulevan vuoden markkinoinnin suunnitteluun ja asettaa omalle näkyvyydelle ja myynnille realistia tavoitteita.

Markkinoinnin vuosikello tuo ryhtiä sisältöjen suunnitteluun ja markkinointitoimenpiteiden tuottamiseen. Ennalta määritelty aikataulu, kalenterivuoden ympärille hahmotellut isot teemat ja kampanjat auttavat kokonaiskuvan hahmottamisessa. Kun kaikilla on samat tavoitteet, yhteinen työarki on sujuvaa ja väärinymmärryksiltä vältytään.

Vuosikellon hahmottaminen kannattaa aloittaa käsikädessä tavoitteiden ja strategian kanssa. Pohdi ainakin seuraavia kysymyksiä:

1. Liiketoiminnan tavoitteet
Miten markkinoinnin tavoitteet tukevat yrityksen yleisiä liiketoimintatavoitteita? Esimerkiksi, jos yritys tavoittelee myynnin kasvua tietyssä tuoteryhmässä tai markkina-alueella, markkinoinnin tulisi keskittyä tähän.

2. Kohderyhmän määrittely
Kenet haluamme tavoittaa markkinoinnillamme? Asiakassegmenttien ymmärtäminen on keskeistä. On tärkeää pohtia, ovatko nykyiset asiakassegmentit edelleen relevantteja vai pitäisikö kohderyhmää laajentaa tai kohdentaa tarkemmin.

3. Markkina-analyysi
Miten markkinat ja kilpailutilanne ovat muuttuneet? On tärkeää analysoida markkinoiden trendejä, kilpailijoiden liikkeitä sekä mahdollisia uusia mahdollisuuksia tai uhkia. Tällä tavalla yritys voi asemoida markkinointinsa strategisesti.

4. Budjetti ja resurssit
Millaisilla resursseilla markkinointia toteutetaan? On tärkeää realistisesti arvioida käytettävissä oleva budjetti ja henkilöstöresurssit. Onko tiimillä riittävästi aikaa ja osaamista toteuttaa suunniteltu markkinointi, vai pitäisikö osa toimenpiteistä ulkoistaa?

5. Aikataulutus ja sesonkiajat
Mihin ajankohtiin kannattaa ajoittaa markkinointitoimenpiteet? Esimerkiksi sesonkituotteiden tai palveluiden osalta markkinointiponnistelut kannattaa keskittää ajankohtiin, jolloin kysyntä on korkeimmillaan.

Väljä budjetti auttaa reagoimaan

Tuottavimmat vuosikellot syntyvät, kun suunnitteluun osallistetaan markkinointitiimin lisäksi esimerkiksi viestintä, myynti, tuotanto ja rekrytoinnista vastaava henkilö.

Tavoitteiden mittarointi auttaa todentamaan, onko valittu suunta oikea vai tulisiko välillä katsoa peruutuspeiliin ja pohtia, pitääkö jotain sittenkin tehdä toisin. Säilytä ja jatkojalosta timantteja, hylkää hutilaukaukset. Ole rehellinen ja realistinen. Tyhjät toimenpiteet ovat rahan hukkaamista, jolloin eurojen käyttökohde on parasta suunnitella tulevina kuukausina paremmin.

Tuottavimman lopputuloksen saavuttamiseksi kiinnitä käytännön työhön mukaan markkinointiviestinnän kumppani, joka avittaa tavoitteiden saavuttamisessa ja analysoi kanssasi oikeat kanavat, kohderyhmät ja vastaanottajiin uppoavat viestit.

Tuntuuko siltä, että kaikki edellinen on helpommin sanottu kuin tehty? Ei hätää, me Jengassa suunnittelemme kanssasi toimivan vuosisuunnitelman markkinointiviestinnällesi ja toteutamme yleisöön uppoavat sisällöt oli kyseessä sitten artikkeli, banneri tai video. Ota yhteyttä! 

Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!

Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.

Tilaa Jengan uutiskirje
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.