Jengassa on hyvä oppia
Elin keväällä jännittäviä aikoja – en pelkästään maailmanlaajuisen pandemian vaan myös ensimmäisen oman alan työpaikan etsinnän vuoksi. Löysin Jengan, vakuutuin näkemästäni ja päätin pirauttaa harjoittelumahdollisuuksista. Yhteydenotto selvästi kannatti, ja toukokuussa pääsin aloittamaan neljän kuukauden harjoittelun viestinnän parissa.
Elin keväällä jännittäviä aikoja – en pelkästään maailmanlaajuisen pandemian vaan myös ensimmäisen oman alan työpaikan etsinnän vuoksi. Löysin Jengan, vakuutuin näkemästäni ja päätin pirauttaa harjoittelumahdollisuuksista. Yhteydenotto selvästi kannatti, ja toukokuussa pääsin aloittamaan neljän kuukauden harjoittelun viestinnän parissa.
Etätöiden vuoksi en ehkä ole saanut yhtä paljon toimistopullaa kuin aiemmat harkkarit – jos Jengan pullahuhut pitävät paikkaansa – mutta etäily on tuonut harjoitteluun joustavuutta. Koko kesä ei kuitenkaan ole ollut kotikonttorilta työskentelyä, vaan olen päässyt myös ihastelemaan Jengan upeita toimistotiloja, nauttimaan Puistotornin hulppeista maisemista sekä näkemään jengalaisia Teams-palluroiden sijaan livenäkin.
Entä mitä olen sitten tehnyt harjoitteluni aikana? Työtehtävien monipuolisuudesta huolimatta sain tiivistettyä harkkakesäni viiteen teemaan:
- Ihan ensimmäisenä on mainittava erilaiset tekstit. Olen kirjoittanut lehtiartikkeleita, nettisivuja, some-materiaaleja, mainostekstejä, muistiinpanoja, ilmoituksia, Power Point -esityksiä sekä oikolukenut ison kasan erityyppisiä tekstisisältöjä. Sisäinen pilkunviilaajani onkin nauttinut tästä suuresti, eli taidan olla ihan oikeassa paikassa.
- WordPressistä olen oppinut enemmän kuin olisin ennen harkkaa uskonut. Olen ollut mukana muutamassa verkkosivu-uudistusprojektissa, ja monien sisällönsyöttötuntien jälkeen tunnen olevani jo melkoinen velho.
- Olen päässyt oppimaan myös digimarkkinoinnin työkaluista. Google Adsin ja Facebook Business Managerin perustoiminnot alkavat olla tuttuja, ja sisälläni onkin syttynyt kipinä digipuoleen ja datan mahdollistamaan markkinoinnin mittaamiseen.
- Asiakastapaamiset ovat tuoneet virkistävää vaihtelua työviikkoihin. Perinteisten kampanjaideointien lisäksi olen päässyt kesän aikana järjestettyihin some-koulutuksiin ja workshopeihin mukaan – mitä työviikkojen helmiä.
- Lisäksi harkkaan on mahtunut paljon asioiden koordinointia: sähköposteja, palavereja, yhteenvetoja ja briiffausta. Rakastan suunnittelua ja to do -listoja, joten ei ole varmaan yllättävää, miten innostun näistä koordinointituokioista.
Työtehtävien monipuolisuuden ansiosta olen oppinut viestinnän ja markkinoinnin lisäksi omista vahvuuksistani. Jengassa on ollut ammattimainen mutta rento ilmapiiri omien siipien kokeiluun, ja markkinointiviestintä onkin vienyt vauhdilla mukanaan. Nyt myös ymmärrän, miksi puhumme #Jengafamilysta: lämmin ja avulias ilmapiiri välittyi heti ensimmäisistä harkkapäivistäni lähtien. Pullaa toimistolla tai ei, on Jengassa hyvä oppia.