Some-katsaus, osa 10
1. Instagramin logo uudistui
Tällä viikolla monet yllättyivät puhelimensa sovelluskuvakkeiden seasta loistavasta väriläiskästä, joka osoittautui Instagramin uudeksi logoksi. Logon lisäksi uudistui myös sovelluksen visuaalinen ilme pelkistettyyn mustavalkoiseen: Instagram haluaa käyttöliittymänsä minimalisoinnilla antaa huomion täysin käyttäjien tuottamalle sisällölle.
2. Pikaisesti Facebookin pika-artikkeleja lukemaan
”Instant Articles” on Facebookin mobiilisovelluksen käyttöä nopeuttamaan suunniteltu ominaisuus, joka avaa käyttäjän uutisvirrassa vastaan tulevan kiinnostavan uutisen hänelle Facebookin sisällä. Välittömästi aukeava artikkeli on 10 kertaa nopeampi verrattuna perinteiseen malliin, jossa artikkeli aukeaa uuteen ikkunaan antaen käyttäjän rauhassa odotella sivun sisällön latautumista.
Facebookin omien tilastojen mukaan pika-artikkeleita luetaan 20% enemmän tavanomaiseen verrattuna ja käyttäjä pysyy 70% todennäköisemmin uutisen parissa, kun ei hylkää sitä turhautuneena odotteluun tai hankalasti käytettävään mobiilisivustoon.
3. Interaktiiviset videot osaksi markkinointia
Nyt yritysten on hyvä aika alkaa perehtyä interaktiivisen videomainonnan mahdollisuuksiin, sillä Facebook ja Instagram aikovat tarjota sille alustan. Videon interaktiivisuus sitouttaa käyttäjää viettämään enemmän aikaa mainoksen parissa, ja näin ollen myös tutustumaan tuotteeseen paremmin. Interaktiivisuus myös kasvattaa mainokseen sisällytettävän tiedon määrää.
4. Snapchatissa katsellaan yli 10 miljardia videota päivässä
Snapchat on kasvanut varteenotettavaksi sosiaalisen median kanavaksi, josta todisteena viime kuussa ylitetty rajapyykki – 10 miljardia päivittäistä videoiden katselua. ”Snäppääminen” kannattaa pistää vähintään korvan taakse, sillä vaikka sovelluksen käyttö markkinointitarkoituksiin ei ole vielä yleistynyt Suomessa, saattaa se tulevaisuudessa hyvinkin olla väylä yrityksen nykyisten ja tulevien asiakkaiden tavoittamiseen.
5. Googleen julkaiseminen kokeilun alla
Google testaa ja kehittää parhaillaan valikoitujen yhteistyökumppanien kanssa käyttöliittymää, jonka kautta brändit, markkinoijat ja mediayhtiöt voisivat julkaista haluamaansa sisältöä suoraan Googlen hakutuloksiin. Samalla Google kuitenkin painottaa vielä ominaisuuden olevan vielä vahvasti kokeiluasteella.
Julkaisu näkyisi hakutuloksissa viikon, ja pysyisi saatavilla muualla vielä sen jälkeen. Vaikka minkä tahansa sisällön julkaisu ja levittäminen sosiaalisen median kautta on nykyään nopeaa ja tehokasta, on välitön näkyvyys Googlen hakutuloksissa kuitenkin omaa luokkaansa.