Some-katsaus, osa 23
Facebook: Tarinoita työpöydältä
Facebook testaa rajatulla käyttäjäryhmällä mahdollisuutta luoda Facebook Stories –videotarinoita työpöytäversiosta käsin. Monesta sosiaalisen median sovelluksesta löytyvä Stories-ominaisuus on ollut Facebookin käytössäkin jo hyvän aikaa, mutta aiemmin tarinoita on voinut luoda vain mobiilisovelluksen kautta. Facebookin työpöytänäkymässä tarinat myös haluttaisiin sijoittaa uutisvirran yläpuolelle kiinnittämään enemmän huomiota, siinä missä aiemmin ne ovat olleet näkyvissä hienovaraisemmin sivun yläkulmassa. Työpöytätarinoita voi luoda lataamalla kuvia tai videoita tietokoneen tiedostoista, tai kuvaamalla tarinan suoraan webkameralla.
Pinterest-kalenteri – ei uhka vaan mahdollisuus
Pinterest-palvelun visuaalista ja monipuolista sisältöä käytetään tunnetusti inspiraation lähteenä, ja brändeille onkin tärkeää olla oman sisällön tuotantonsa kannalta perillä siitä, mikä milloinkin lähestyvä tapahtuma ajaa ihmisiä ideoimaan Pinterestiin. Pinterest on vastannut tähän tarpeeseen uudella Possibilities Planner –ominaisuudella, joka muun muassa kertoo, milloin kampanjoita tulisi alkaa suunnitella, ja mitkä ovat suosituimpia hakusanoja siihen liittyen.
Lähde: https://business.pinterest.com/en/blog/your-guide-to-seasonal-moments-on-pinterest
Snapchat-sisältöä saatavilla nyt sovelluksen ulkopuolella
Snapchatin Stories –videotarinoihin voi nyt jakaa sähköpostitse tai tekstiviestitse linkkejä sovellusta käyttämättömille henkilöille, ja tarinat ovat katsottavissa snapchat.com –sivuston kautta. Henkilökohtaisten tarinoiden jakaminen ei kuitenkaan onnistu, vaan selaimessa nähtävillä ovat vain tiettyjä julkisia tarinatyyppejä: Official Stories, Our Stories sekä Search Stories.
Uudistuksen takana on Snapchatin pyrkimys saada sovellusta vielä käyttämättömät innostumaan sen sisällöstä ja liittymään snäppääjien joukkoon, ja näin ollen kasvattamaan sovelluksen käyttäjämäärää.
Jotain rajaa, Twitter!
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, paitsi jos kuvasta rajataan oleellisin piiloon. Twitter on ottamassa käyttöön uutta menetelmää avuksi kuvien rajaamiseen, jotta twiittien oheen liitetyt kuvat näyttäisivät thumbnail-versioinakin hyviltä. Vanha menetelmä on käyttänyt rajaamiseen kasvotunnista, jonka toiminta on jäänyt vaillinaiseksi kuvissa, joissa kasvoja ei esiinny tai ne ovat vaikeasti tunnistettavissa. Uusi menetelmä pyrkii päättelemään eri tavalla kuvasta kohdan, johon katse todennäköisemmin kiinnittyy ensimmäisenä, ja näin ollen rajaamaan sen näkyviin.
Instagramissa tapahtuu
Instagramissa on pitänyt kiirettä viime aikoina, ja pysyäksesi vauhdissa mukana kokosimme uusimmat uutuudet.
Instagram Business –käyttäjien on nyt mahdollista ajastaa postauksia kolmannen osapuolen kautta, eli käytännössä Instagramin yhteistyökumppaneiden sovellusten avulla.
Instagram Stories on palvelun visuaalisuuteen perustuvalle tyylille uskollisena aiemmin mahdollistanut valokuva- ja videomuotoisten tarinoiden jakamisen. Uutena ominaisuutena tarinoita voi julkaista nyt myös vain tekstipohjaisena, ja lisätä mukaan vaikkapa gif-kuvan.
Yhdysvaltalaiset kauneus- ja muotibrändit Birchbox ja Revolve ovat ensimmäisinä testaamassa Instagramin Collection ads -ominaisuutta. Ominaisuus liittää yhteen videoita ja brändin tuotekuvaston, ja mahdollistaa myös tuotteiden ostamisen sovelluksen sisällä.
Instagram Storiesien mainoskaruselli alkaa pyöriä lujempaa, kun Instagram ilmoitti mahdollistavansa kolmen media-elementin lisäämisen tarinoihin aiemman yhden sijasta. Näin ollen brändit voivat luoda entistä sitouttavampia ja tarinallisempia Stories -mainoksia. Toistaiseksi ominaisuutta testataan vain valikoitujen brändien kanssa.