Some-katsaus, osa 6
1. Facebook Messenger on nyt myös lentolippusi
Facebook laajentaa Messenger-sovelluksensa kaupallisia käyttömahdollisuuksia lentoliikenteeseen. Alankomaiden kansallinen lentoyhtiö KLM on ottanut käyttöönsä Messenger-palvelun, joka mahdollistaa varausvahvistusten, check-in ilmoitusten, maihinnousukortin sekä lentoon liittyvien tiedotusten saamisen viesteinä suoraan Messengeriin siihen ladattavan lisäosan kautta. Palveluun kuuluu myös Messengerissä 24/7 toimiva asiakaspalvelu kolmellatoista eri kielellä.
Lentomatkustajien tarvitsemien palveluiden integroiminen Messengeriin on perusteltua: tutkimuksen mukaan 85% älypuhelimen äärellä vietetystä ajasta käytetään sovellusten parissa, mutta 84% tästä ajasta keskittyy noin viiteen sovellukseen. Käyttäjät ovat siis paremmin tavoitettavissa yritysten omien sovellusten sijaan sellaisten sovellusten kautta, joita he käyttäisivät muutoinkin päivittäin. Yli 800 miljoonalla käyttäjällään Messenger todennäköisesti sijoittuu näiden viiden käytetyimmän sovelluksen joukkoon.
2. Snapchat haastaa muut viestintäsovellukset uudella päivityksellään
Puheluita videolla ja ilman, tarroja, tekstiä, ääniviestejä, piirtämistä vai kenties oma reaktiogif? Snapchatin kanssa ei tarvitse valita – voit käyttää näitä kaikkia ominaisuuksia saumattomasti rinnakkain ja limittäin, vaihtaen yhdestä toiseen ja taas takaisin mielesi mukaan saman keskustelun aikana. Uudessa päivityksessään Snapchat on parannellut vanhoja ominaisuuksiaan ja tuonut mukaan kokonaan uusia, haluten tarjota käyttäjilleen mahdollisimman monimuotoisen tavan kommunikointiin ja itseilmaisuun.
3. Aprillipäivän kunniamaininta: Mark Zuckerberg x H&M
Viime viikolla vietettiin aprillipäivää. Monesta somessa kiertäneestä jäynästä haluamme erityisesti nostaa hattua vaateyhtiö H&M:n pitkälle viedylle pilalle. Aprillipäivänä H&M nimittäin julkaisi tiedon tulevasta ”Mark Zuckerberg x H&M” vaatemallistostaan. Facebookin perustajan tunnusomainen tyyli oli vangittu mallistoon täydellisesti sen koostuessa vain yksistä sinisistä perusfarkuista ja seitsemästä samanlaisesta harmaasta t-paidasta. Kampanjasivustoon pääset tutustumaan tästä:
4. Enää ei laiteta somea koreaksi
Pohjois-Korea on nyt virallisesti blokannut Facebookin, YouTuben ja Twitterin käytön verkossaan. Rajoituksella Pohjois-Korea haluaa estää maataan koskevien reaaliaikaisten tietojen välittymisen sosiaaliseen mediaan. Yritykset rikkoa tätä kieltoa katsotaan laissa rangaistaviksi teoiksi.