Hyödynnä crossmediaa markkinoinnissa
Crossmedia tarkoittaa monen median hyödyntämistä yhtäaikaisesti, esimerkiksi digin ja printin yhtäaikaista käyttöä. Kun viestisi näkyy monessa mediassa samaan aikaan, tavoitat tehokkaammin erilaiset ihmiset siellä, missä he liikkuvat ja kullekin parhaiten soveltuvalla tavalla.
Useiden kanavien hyödyntäminen ei tarkoita saman markkinointiviestin jankkaamista eri kanavissa, vaan Crossmedia-markkinoinnissa pelataan kanavien omilla vahvuuksilla.
Pääpaino on monesti digissä
Digikanavissa viestiminen on ollut yrityksille jo pitkään itsestäänselvyys. Digin vahvuutena on sen tavoittavuus, kohdentamisvaihtoehdot ja vuoropuhelumahdollisuus. Printti- ja ulkomainontaa ei ole myöskään yhtä vaivatonta ja nopeaa muokata kuin digimainontaa. Jos tulee tilanne, missä kampanjan sisältöä täytyy vielä muokata viime hetkillä, printissä se vaatii paljon järjestelyjä.
Printtimainonta täydentää digiä
Digimedian hyödyntäminen markkinoinnissa tuntuu monesti kätevämmältä vaihtoehdolta perinteiseen printtimediaan verrattuna, koska digimarkkinointi on mitattavaa ja nopeaa. Sillä ei kuitenkaan ole puolellaan kaikkia printtimedian etuja. Saat suurimman hyödyn, kun yhdistät samaan kampanjaan digin ja printin.
Printtimainonta täydentää markkinointimixissä digimarkkinoinnin jättämän aukon. Sille voi altistua ilman, että kaivaa älypuhelinta taskustaan. Printtimateriaalit toimivat erityisen hyvin myös suurissa tiloissa, kuten messuilla ja ulkoilmassa. Ulkotiloihin saa näytille ison printin, ja sellaisella on enemmän huomioarvoa.
Printin vahvuutena on myös sen jättämä muistijälki. Esimerkiksi messuilla käteen ojennettu asiakaslehti jättää taatusti pysyvämmän muistijäljen kuin somessa ohi vilahtava mainospostaus.
Yhdistä eri medioiden hyödyt
Mikäli panostat markkinoinnissa pelkästään yhteen kanavaan, osa kohderyhmistä ei saa koskaan viestiäsi. Eri kanavien sisältöjä voi jatkojalostaa pienellä vaivalla myös toiseen kanavaan sopivaksi. Esimerkiksi hajanaisemman somen sisällöt voi kerätä asiakaslehden sisään samoihin kansiin, jolloin kevyemmät sisällöt saa paremmin järjestykseen ja niitä voi syventää.
Parhaimmillaan crossmedia-markkinointi on silloin, kun yhdistät eri kanavat pelaamaan samaan pussiin. Mainio keino yhdistää esimerkiksi digi ja printti on käyttää QR-koodeja. Koodin voi vaikka upottaa asiakaslehden kanteen tai messuflyeriin. Lisäksi lähes kaikkien puhelimien kameraan on sisäänrakennettu QR-skanneri, joten skannaus on tehty todella helpoksi.
QR-koodilla on mahdollista ohjata ihmisiä verkkosivulle. QR-koodiin on saatavilla myös personoidumpi vaihtoehto, eli PURL (Personal URL), jonka avulla asiakkaan voi ohjata juuri hänelle tarkoitetulle laskeutumissivulle, joka voi sisältää esimerkiksi rajoitetun tarjouksen.
Kuinka saat parhaan hyödyn irti?
Missä ikinä mainostatkaan, kannattaa viesti päättää napakkaan Call-To-Actioniin. Vaikka printtimainonta on lähtökohtaisesti staattisempaa kuin digimainonta, CTA:n merkitystä ei saa silti unohtaa printtimateriaaleissakaan. Yleisöä kannattaa ohjata printtimainoksesta verkkosivuille eri keinoin. Näihin kuuluu myös perinteinen puhelinnumero. Suoramainonnassa on kautta aikojen käytetty kampanjoihin varattuja puhelinnumeroita, joiden avulla on laskettu kampanjoiden tehokkuus.
Kanavan valinnassa kannattaa pitää mielessä, missä muodossa oma yleisö sisältöä kuluttaa ja palveleeko kyseinen mediamuoto omia markkinoinnin tavoitteita. Esimerkiksi syventävää sisältöä tarjoava asiakaslehti uppoaa paljon paremmin kohderyhmille, joille yrityksesi on jo ennestään tuttu. Eri kohdissa asiakaspolkua toimivat erilaiset sisällöt.
Huomion kiinnittävä ulkomainos voi olla paras tapa tehdä yrityksesi tutuksi sellaiselle henkilölle, joka ei ole siitä vielä kuullut. Parhaisiin tuloksiin pääset, kun testaat monipuolisesti, mitkä kanavat ja sisällöt aktivoivat omia asiakkaitasi parhaiten.
Yllätetäänkö yhdessä asiakkaasi asiakaslehdellä?
Lähetä tästä yhteydenottopyyntö.
Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!
Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.