Näin valmistaudut poutasäähän – nyt on paras aika markkinoinnille
Suomen Pankki julkisti 15.9.2023 ennusteen, jonka mukaan nykyisestä taloudellisesta tilanteesta elpyminen kestää arvioitua pidempään. Tämä näkyy monilla aloilla varovaisuutena. Kun investointeja joutuu harkitsemaan tavallistakin tarkemmin, tulee monelle mieleen säästää myös markkinoinnista. Mutta mietipä vielä: juuri se ei ole tutkimusten valossa järkevää.
Suomalaisyritykset panostavat parempinakin aikoina markkinointiin keskimäärin vain noin 2–4 % liikevaihdosta (Marketing Finland, 2020 ja 2023), kun luku muualla maailmassa on 6,4 %–9,5 % (Gardner, 2022). Kannattaa kuitenkin aina muistaa Kari-Tapion viisaus: ”Myrskyn jälkeen on poutasää”. Jos yritys vähentää nyt markkinointiaan, se antaa kilpailijoilleen liikaa etumatkaa, jota on nousukauden taas koittaessa vaikeaa tai mahdotonta kiriä kiinni.
”Kun ajat ovat hyvin, pitää mainostaa. Kun ajat ovat huonot, pitää mainostaa”, kuuluu alan konkareiden sanonta. Vaikkei taantuma tuntuisi oikealta hetkeltä suurille ja näyttäville mainoskampanjoille, kannattaa sen aikana tutkimustenkin mukaan panostaa markkinointiin yhtä paljon tai jopa enemmän kuin nousukaudella (mm. Kashmiri, S., & Mahajan, V., 2014).
Voittaja pelaa, kun muut pelkäävät
Kyse on siitä, että juuri hiljaisempana aikana jaetaan tulevaisuuden markkinaosuuksia ja pelimerkkejä. Kun yleinen markkinointihälinä vähenee, rohkea mainostaja saa viestinsä paremmin ja ehkä edullisemminkin kuuluviin uusille kohderyhmille. Ja kun kysyntä alkaa taas kohentua – arvaapa kenen brändi heillä on tuoreeltaan ja ensimmäisenä mielessä.
Fiksuna yrittäjänä et siis lamaannu vaan rakennat tulevaisuutta harkiten. Pidät budjetin hallussa panostamalla markkinoinnissa hakuammunnan sijaan suunnitelmallisiin ja kohdennettuihin täsmätoimiin, tulosten mittaamiseen ja hienosäätöön. Olipa tavoitteesi sitten myynnin lisääminen tai brändin vahvistaminen, haluat tavoittaa sekä nykyiset että potentiaaliset asiakkaasi.
Ratkaisun tähän tarjoaa taktinen digimarkkinointi, jolla saavutat kohteesi tehokkaasti maltillisellakin budjetilla. Ota käyttöön hakukoneoptimointi, hakusana- ja display-mainonta sekä sähköposti- ja somemainonta. Mutta ennen kuin päräytät verkot tötterölle, varmista, että viestisisältösi herättää huomiota, on asiakkaillesi merkityksellistä ja jättää heihin muistijäljen, joka aktivoi toimimaan joko heti tai huomenna.
Tuntuuko siltä, että kaikki edellinen on helpommin sanottu kuin tehty? Ei hätää, me Jengassa suunnittelemme yrityksellesi toimivan digimarkkinointikampanjan ja osuvat sisällöt oli kyseessä sitten artikkeli, banneri tai video. Ota yhteyttä!
Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!
Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.