Some-katsaus, osa 24
Todellisuus laajenee ja kuvallistuu entisestään
Visuaalisuutta some-markkinoinnissa ei voi korostaa tarpeeksi. On tutkittu, että visuaalinen sisältö jaetaan sosiaalisessa mediassa todennäköisemmin kuin muu sisältö. Tänä vuonna visuaalisuus lisääntyy entisestään. Yrityksiltä odotetaan yhä enemmän läsnäoloa, tarinoita ja kohdennettua viestintää. Täytyy pitää vastaanottajan mielenkiinto yllä ja tietää, mitä juuri hän kaipaa. Kannattaakin muistaa, että vakuuttaakseen viestinnällään visuaalisesti, täytyy olla suunnitelma, tavoitteet ja osaavat tekijät.
Vuosi 2018 on myös lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) vuosi. Molemmat tulevat mukaan myös työelämään ja markkinointiin ja kasvavat nopeasti koko ajan. Tässä tärppimme somen ammatilliseen tekemiseen ja lisätyn sekä virtuaalisen todellisuuden hyväksikäyttämiseen.
Instagramin uusi muotokuvatila antaa ammattimaisen vaikutelman
Muotokuvatila sumentaa valokuvan taustan, joten kuvat voi viedä uudelle tasolle. Focus-toiminto on Boomerang- ja Superzoom-nappuloiden välissä, Instagram Stories -videoissa. Ominaisuus on saatavilla kaikkiin iPhone 6s -mallin jälkeisiin puhelimiin mukaan lukien iPhone SE:hen. Muotokuvatila löytyy myös osasta Android-puhelimia. Instagramin Focus-toiminto ei kuitenkaan pärjää iPhone X – ja Google Pixel 2 -puhelimien vastaavalle toiminnolle, mutta on hyvä vaihtoehto ihmisille, joilla ei kyseisiä puhelimia ole.
Oletettavasti Instagram Stories -videot tulevat tänä vuonna lisääntymään entisestään. Sitäkin suuremmalla syyllä ne kannattaa ottaa haltuun myös markkinoinnissa.
Lisäksi raporttien mukaan Instagram aikoo lanseerata uuden toiminnon, jolla jokainen käyttäjä voi luoda oman, kustomoidun Instagram-koodin. Ottamalla tästä koodista kuvan appin kameralla, pääsee suoraan kyseessä olevan käyttäjän profiiliin. Snapchatilla ja Facebookilla on jo vastaava toiminto käytössä: Snapcodes ja Messenger Codes. Nametagin voi tehdä esimerkiksi jostakin emojista tai tehdä emojin omista kasvoistaan. Nametag mahdollistaa oman profiilin aiempaa paremman mainostamisen helposti lähestyttävällä kuvalla.
Pinterestin uudessa feedissä näkyy vain seurattujen kuvia
Käyttäjä voi valita katseltavakseen Following-feedin, jossa näkyy vain viimeksi seurattujen ihmisten ja taulujen kuvia. Algoritmit eivät tällöin myöskään suosittele tauluja tai käyttäjiä. Lisäksi feedi kulkee aikajärjestyksessä. Tämä antaa myös brändeille, vaikuttajille ja muille sellaisille tavan sitouttaa ihmisiä aiempaa helpommin. Muutkin sosiaaliset mediat, kuten Facebook, Instagram ja Twitter, ovat käyneet läpi samankaltaisen prosessin. Instagram näyttää aiempaa enemmän viimeaikaisia kuvia, Facebook kavereiden kuvia ja Snapchat erottaa kaverit ja brändit.
Snapchatin Lens Studiolla voi tehdä nyt myös kasvofilttereitä
Nyt jokainen voi luoda omanlaisensa virtuaalisen maskin Lens Studiolla. Sinne voi lisätä myös GIF-animaatioita. Aiemmin sillä on voinut tehdä vain erilaisia hahmoja. Hahmosta tehdään 2D- tai 3D –mallinnus ja tuodaan se Lens Studioon. Hahmolle voi luoda erilaisia liikkeitä ja animaatioita. Hahmolle saa julkaistessa oman Snapcoden ja Lens Linkin, ja jokainen voi käyttää hahmoa näiden kautta. Snapchattaajille, jotka haluavat käyttää näitä filttereitä, lisätään Our Storyyn julkiset filtterit, jotka mahdollistavat uusien filttereiden löytämisen. Aiemmin filtterit jaettiin Snapcodien avulla.
Facebook-videoihin voi pian luoda 3D-piirroksia
Facebook kameralla voi pian ottaa kuvia, lisätä sinne omia huomioita AR-tekniikan avulla ja muuttaa ne Instagram Boomerang GIFfeiksi. Uutta ominaisuutta kutsutaan 3D-piirtämiseksi. Piirrettyään 3D-piirrokseen, kameralla voi kuvata, ja piirros pysyy silti paikallaan. Toiminnon saa käyttöön viimeistään muutamien viikkojen kuluessa. Myöhemmin Facebook aikoo lisätä toimintoon lisää vaihtoehtoisia siveltimiä.
Lähteet: Business Insider, Digital Trends, The Verge ja Social Media Today