Google Analytics 4 – joko yrityksesi käyttää sitä?
Uusi Google Analytics 4 muuttaa tavan analysoida nettisivujen liikennettä. Näyttökertojen ja vierailujen määrän mittaamisen sijaan GA4 perustuu vierailijoiden määrän ja tekemisien analysointiin.
Analyticsin uuden version voi ottaa käyttöön jo nyt, ja vanha versio poistuu käytöstä heinäkuussa 2023. Päivitämme Jengan sopimusasiakkaiden sivustot käyttämään Google Analytics 4:ää kesäkuun aikana, jotta analytiikkadataa saadaan jo kerättyä vuosittaista vertailua varten.
Uusi analytiikkatyökalu perustuu tekoälyn hyödyntämiselle trendien ja signaalien tunnistamisessa. Tämä parhaimmillaan nopeuttaa datan analysointia ja tuo paremmin esiin onnistumisia ja mahdollisia ongelmakohtia.
GA4 on integroitu edeltäjäänsä syvemmin Googlen muihin palveluihin. Sen avulla näkee paremmin, kuinka eri markkinointikanavat vaikuttavat konversioiden syntymiseeen.
Yksilöllisempää seurantaa ja analyysia
Mielestämme parasta uudessa analytiikkatyökalussa on joustava ja edistynyt raporttien luominen omien tarpeiden mukaisesti. Edellisestä versiosta tutut näkymät on yhdistetty muutamaksi yleisen tason näkymäksi, jotka esittävät kootun katsauksen dataan. Tarkemmat näkymät täytyy rakentaa itse omien tavoitteiden mukaisiksi, mutta GA4 tarjoaa sitä varten hyvät ja joustavat työkalut.
Uudet näkymät rohkaisevat tavoitteelliseen markkinointiin, koska ne rakennetaan omista lähtökohdista eikä Googlen olettamuksista käsin. Näkymille on kuitenkin saatavilla valmiita pohjia, joten kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Todennäköisesti tulevaisuudessa ominaisuuksia ja valmiita pohjia tulee palveluun lisää, kun ohjelmisto edelleen kehittyy.
Kaiken kaikkiaan uusi Google Analyticsin versio tuo varsinkin tehokäyttäjien hyödynnettäväksi tärkeitä ominaisuuksia. Oppimiskäyrä voi toki olla yllättävänkin jyrkkä, varsinkin jos on aiemmin pärjännyt Universal Analyticsin valmiilla näkymillä. Joitakin signaaleja ei enää näe heti ensimmäiseltä sivulta, vaan raportit tulee rakentaa itse. Toisaalta tämä voi helpottaa tärkeimmän datan tunnistamista ja mahdollistaa oman analyysin nostamisen uudelle tasolle.
Googlen mukaan uusi analytiikkatyökalu kunnioittaa yksityisyyttä paremmin kuin edeltäjänsä ja toimii myös ilman evästeitä käyttäen muita tunnistetietoja ja esimerkiksi Googlen omaa mainostuksen kohdennusdataa.
Jengan asiakkaana et jää yksin dataviidakkoon, vaan saat meiltä apua markkinointisi kehittämiseen datan pohjalta. Ideana on tehostaa markkinoinnissa niitä elementtejä, mitkä toimivat ja parantaa niitä, mitkä eivät toimi. Jengan osaava digitiimi auttaa sinut myös mielellään alkuun ja eteenpäin uuden Google Analytics 4:n käytössä. Näin saat sen edut mahdollisimman pian ja tehokkaasti palvelemaan omaa toimintaasi.
Tarvitsetko opasta dataviidakkoon?
Lähetä tästä yhteydenottopyyntö.
Haluatko kuulla lisää?
Ota rohkeasti yhteyttä!
Jätä yhteystietosi ja palaamme sinulle pikimmiten.